Arbetssättet
Centralt i NTA-teman är arbetssättet, där barnen och eleverna enskilt eller i grupp söker svar på frågor och problemställningar.
Logga in
Registrerade NTA medlemmar har tillgång till allt material samt möjligheten att kommunicera med andra medlemmar.
Elev
Sök efter delat material från din lärare.
Centralt i NTA-teman är arbetssättet, där barnen och eleverna enskilt eller i grupp söker svar på frågor och problemställningar.
En förebild är den forskande naturvetaren, som inom sin sfär ifrågasätter och experimenterar. Frågorna leder i sin tur till mer experimenterande och ett ökande kunnande.
Arbetssättet är inte enbart praktiskt. I teman som i huvudsak utgår ifrån teknikämnet ligger elevernas fokus på att finna tekniska lösningar på problem för att i slutänden kunna tillverka nya produkter. Kunskaper om tekniska system och förståelse för hur tekniken har förändrats över tid är också mål för arbetet med NTA:s teknikteman.
Arbetssättet i NTA tar sin utgångspunkt i läroplanerna för aktuell skolform och språkutveckling genomsyrar varje uppdrag.
Läraren och pedagogen har en viktig roll att organisera olika kommunikativa situationer under arbetet med ett tema. Eleverna och barnen får lärarens och pedagogens hjälp att använda de ingående ämnenas olika språkliga uttrycksformer.
I förskolans teman finns uppdrag och experiment som inte behöver genomföras i någon särskild ordning. Tanken är i stället att olika experiment vävs in i det vardagliga arbetet.
Skolans teman har en struktur med uppdrag som bygger på varandra och där varje uppdrag har en arbetscykel:
Arbetssätten i NTA-teman sätter barnen och eleverna och deras frågor i centrum. Varje NTA-tema är komplett med experimentmaterial för arbete i helklass under en period på 8–10 veckor. Barnen och eleverna bygger successivt upp ett erfarenhetsbaserat kunnande inom naturvetenskap, teknik och matematik, inklusive språklig utveckling och eget ansvarstagande. NTA bygger på att barnen och eleverna ställer frågor, söker svar, undersöker, resonerar med varandra, undersöker mer och dokumenterar sitt arbete och sina resultat.
Med hjälp av en intresseväckande introduktion och öppet formulerade frågor får eleverna fundera över och dela med sig av sina erfarenheter. Fundera på-frågorna utgår ifrån uppdragets innehåll och hjälper eleverna att formulera egna frågor och diskutera hur de ska finna svaren på dem.
Eleverna formulerar frågor och gör förutsägelser, som kan testas i ett experiment eller undersökas genom observationer eller med ett problem som kan lösas. Redan i de tidiga skolåren övar eleverna att arbeta systematiskt, för att i de senare skolåren kunna arbeta med allt större självständighet. Eleverna dokumenterar kontinuerligt sitt arbete.
Eleverna presenterar gruppvis sina erfarenheter och resultat och bidrar till klassens resultat. Med detta som underlag kan eleverna tillsammans se mönster och dra trovärdiga slutsatser. Läraren leder diskussionerna och sammanfattar elevernas slutsatser.
Eleverna breddar eller fördjupar sina kunskaper om innehållet i uppdraget. Under friare former fundera de över, planera, genomför, drar slutsatser, diskuterar och dokumenterar egna undersökningar antingen utifrån egna frågor eller från färdiga förslag.
Samtalen mellan elever och lärare är viktiga och ger läraren möjlighet att utvärdera sin egen undervisning och upptäcka om något behöver göras annorlunda, dels utvärdera elevernas lärande. Temanas arbetssätt med diskussioner, praktiskt arbete som dokumenteras samt redovisningar gör eleverna aktiva i lärandet. Det ger även läraren ett gott underlag för att bedöma elevernas lärande i formativt syfte.
Alla som ska arbeta med något av NTA:s teman går först en obligatorisk introduktionsutbildning som ger en orientering om hur NTA fungerar och om arbetssättet i våra NTA-teman. Därefter går man en dags temautbildning i de tema som man ska arbeta med. Det här är för att säkerställa att alla som arbetar med ett NTA-tema är trygga och kunniga i undervisningen av temat. Här ges också praktiska råd och tips inför arbetet med temat.
För att ha möjlighet att gå dessa utbildningar måste du arbeta hos någon av NTA:s medlemmar. Utbildningarna organiseras och genomförs lokalt hos varje medlem eller i samarbete med andra medlemmar. Kontakta din NTA-samordnare för att få veta mer.
NTA Skolutveckling har utvecklat en kompetensutbildning med en modell för kollegialt lärande. Enligt en enkel arbetsgång bidrar alla deltagare med sin kompetens och erfarenhet.
Kollegialt lärande sker vid strukturerade, återkommande möten och leds av en handledare. Vid tre träffar lär man sig modellen NTA och kollegialt lärande och får rika tillfällen till reflektion och diskussion.
Inför varje träff förbereder sig deltagarna genom observationer och reflektioner i den egna skolpraktiken. När man lärt sig modellen är den en struktur för systematisk utveckling av undervisningen.
Innehållet på träffarna varieras utifrån deltagarnas och deras elevers behov. I NTA och kollegialt lärande är elevens lärande utgångspunkt i diskussionerna och teorier om lärande och undervisning varvas med egna kunskaper och erfarenheter. Den egna undervisningen utvecklas genom att deltagarna aktivt tar del av kollegors kunskaper, idéer och erfarenheter.
NTA Skolutveckling verkar för en långsiktig, strategisk utveckling av lärares undervisning och elevers lärande inom naturvetenskap, teknik och matematik. Konceptet innehåller en struktur för kontinuerlig kompetensutveckling.
NTA-utbildningen består av flera viktiga delar. Dessa delar bildar tillsammans en helhet, där syftet är att säkerställa trygghet och säkerhet hos läraren och stimulera till att vidareutveckla den egna undervisningen.
Utbildningarna arrangeras lokalt men med stöd från NTA centralt, till exempel genom utbildning för utbildare, styrgruppsutbildningar, fördjupningsutbildningar i språk och kunskapsutvecklande arbetssätt, samarbete med näringsliv, kollegialt lärande med mera.
För närvarande finns NTA och kollegialt lärande med fokus på tre olika områden:
Förskollärare och arbetslag i förskolan och lärare i grundskolan, hos NTA Skolutvecklings medlemmar, har möjlighet att använda NTA:s teman i sina barngrupper och klasser. Våra teman ger stöd för ett aktivt undersökande arbetssätt och ger rika möjligheter till diskussioner kring innehåll som rör ett eller flera av ämnena biologi, fysik, kemi, teknik och matematik.
NTA:s teman är utvecklade utifrån förskolans och skolans styrdokument. De är utvecklade utifrån en vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Arbete med NTA:s teman ger barnen i förskolan en tidig inblick i naturvetenskap och teknik.
Eleverna i grundskolan tränar strategier för att lösa problem, utvecklar ett analyserande, kritiskt förhållningssätt och utvecklar handlingskompetens.
NTA Skolutveckling har tagit fram prova på-uppdrag för att du ska få möjlighet att pröva på NTA:s arbetssätt. I foldern kan du läsa om alla prova på-uppdrag >>
Klicka nedan för att ta dig vidare till uppdragen.
X
Förskolan
Förskoleklass
Åk 1
Åk 2
Åk 3
Åk 4
Åk 5
Åk 6
Åk 7
Åk 8
Åk 9
NTA S
X
prova
Biologi
Digitalt
Fysik
Kemi
Matematik
Teknik
Fö
Fö
F
1
2
3
1
2
3
1
2
3
1
2
3
1
2
3
S
2
3
4
5
4
5
6
S
4
5
6
S
4
5
6
4
5
6
4
5
6
4
5
6
7
5
6
5
6
7
6
7
8
9
6
7
8
9
6
7
8
9