Tema Matematik i olika lärmiljöer
Matematik i olika lärmiljöer är ett tema för förskolan som ger barnen förutsättningar att utveckla sin nyfikenhet och förståelse för matematik. Barnen ges möjlighet att använda matematik för att undersöka och beskriva sin omvärld samt lösa vardagliga problem.

Beskrivning av temat
Matematik i olika lärmiljöer är ett tema för förskolan som ger barnen förutsättningar att utveckla sin nyfikenhet och förståelse för matematik. De arbetar undersökande och problemlösande utifrån sina individuella kunskaper och erfarenheter.
Det övergripande syftet med temat är att barnen genom sina upplevelser och undersökningar ges förutsättningar att tillägna sig begrepp och kunskaper i matematik.
I temapärmens lärarhandledning finns en introduktionstext med en översikt över temats ämnesinnehåll och den didaktik och de arbetssätt som ligger till grund för temat.
Varje avsnitt inleds med en text riktad till förskolans arbetslag med fakta om det matematiska ämnesinnehåll som uppdragen i avsnittet bygger på. Till varje avsnitt hör ett antal uppdrag. Efter avsnittstexterna följer en text med exempel från förskolor som arbetat med uppdragen samt hur temat kan kopplas till andra områden i förskolans läroplan.
Till temat hör också en liten bok med berättelser om Änta samt kortuppdrag. Kortuppdragen kan användas som förberedelse inför ett längre uppdrag. De kan också användas vid efterarbete, för att barnen ska få befästa de kunskaper och erfarenheter de har skaffat sig under arbetet med ett huvuduppdrag. Kortuppdragen kan också med fördel plockas fram när tillfälle ges, som ett sätt att skapa undervisning i spontana lärsituationer.
Det finns även vardagstips till varje avsnitt som riktar sig till vårdnadshavare. Vardagstipsen finns att ladda ner här på temasidan.
Temats ämnesmässiga innehåll är uppdelat på tre avsnitt:
Avsnitt 1: Rum, form och mönster I temats första avsnitt ges barnen möjlighet att utveckla sin förståelse för rum, form och mönster, det vill säga spatiala relationer som de upplever i sin omvärld.
Avsnitt 2: Taluppfattning I det andra avsnittet ges barnen möjlighet att utveckla sin förståelse för tal och antal samt sina grundläggande räknefärdigheter, insikter som är nödvändiga för att lösa många problem i vardagen. Barnen kommer genom uppdragen att ges förutsättningar att utveckla en stabil räkneramsa och få en förståelse för grundläggande egenskaper hos tal, antal och mängder.
Avsnitt 3: Mätning Det tredje avsnittet bidrar till att barnen ges möjlighet att utveckla sin förståelse för mätning, då de genomför undersökningar i meningsfulla sammanhang. Att kunna mäta är en central färdighet i matematik. Barnen kommer genom uppdragen att ges förutsättningar att utveckla förståelse för mätning av längd, avstånd, volym, vikt och tid.
I samtliga avsnitt kommer barnen genom uppdragen att ges förutsättningar att även utveckla förmågorna att klassificera och sortera, samt lösa olika matematiska problem.
Presentation av temat Matematik i olika lärmiljöer
– från presentationsdag av temat 241202
Presentation av temats innehåll, syfte och utformning.
Bildspel med bilder från uppdragen i Matematik i olika lärmiljöer
Bilderna kommer från utprovningen av uppdragen i temat.