Om NTA

Arbeta med NTA

Medlemskap

Utveckling

Kontakt

NTA

Läs mer om NTA, organisationen, hur man blir medlem och hur det är att arbeta med NTA:s teman.

Logga in

Registrerade NTA medlemmar har tillgång till allt material samt möjligheten att kommunicera med andra medlemmar.

Elev

Sök efter delat material från din lärare.





Utvecklingsarbete inom NTA

Utveckling och revidering av teman

NTA Skolutveckling ekon. förening är en medlemsorganisation som ägs, finansieras och styrs av de kommuner och friskolor som är medlemmar.

Utvecklingen av befintliga teman och framtagningen av helt nya teman pågår kontinuerligt genom ett samspel mellan akademierna, användarna och internationella influenser.

Varje förändring eller nyutveckling av materialet anpassas och testas noga innan det släpps. Inget material lanseras utan att det provats av pedagoger i den egna organisationen.

Önskemålen om nyutveckling är många och välmotiverade och det krävs en tydlig prioritering av resurserna. En del av det kontinuerliga utvecklingsarbetet är att ha en klar bild av omvärlden och hur utvecklingen sker inom det pedagogiska området. NTA deltar i internationella samverkansprojekt.

Pernilla Gustafsson och Pia Larsson berättar om hur det går till att revidera ett tema. I det här fallet temat Fjärilars liv.

Lokala utvecklingsgrupper

Utbildning för utvecklingsgrupper

Kommuner och enskilda skolhuvudmän som är med i NTA Skolutveckling rekommenderas att skapa lokala utvecklingsgrupper, då det har visat sig vara en framgångsfaktor vad gäller förankring. En utvecklingsgrupp har även fördelen att det lokala NTA-arbetet blir mindre personberoende och därmed mindre sårbart. Samordnare och temautbildare är givna representanter i en lokal utvecklingsgrupp, men även rektorer, skolutvecklare och samarbetspartners från högre utbildning, lokalt näringsliv och andra intressenter som Science centers, naturskolor, KomTek, Teknikcollege m.m.

Varje år genomför NTA Skolutveckling en utbildning för medlemmarnas utvecklingsgrupper. Utbildningen för utvecklingsgrupperna kan ha olika övergripande tema, t.ex. effektiv organisationsutveckling eller samverkan med arbetslivet.

Genom föreläsningar och workshops får de deltagande grupperna underlag för fortsatta diskussioner och utifrån detta kan  grupperna arbeta vidare med det lokala utvecklingsarbetet samt utbyta erfarenheter med varandra.

Här är några kommentarer om utbildningen från tidigare deltagare:

✨Underbart! Inspirerande!

✨Positivt med föreläsare utanför skolans sfär vilket bidrar med fler och nya perspektiv.

✨Som vanligt mycket bra föreläsare. Inspirerande!

✨Inspirerande och nyttiga föreläsningar för att starta vårt arbete. Men också värdefulla tankar att ta med in i det fortsatta arbetet.

✨Vi har kommit långt i vårt arbete och det känns jätteroligt att vi är på gång!

✨ Intressant att höra hur andra kommuner arbetar o tänker.

✨Mycket givande utbildning, särskilt om man får med flera olika professioner.

 

Exempel på NTA-arbete

Det är många medlemmar som gör olika lokala satsningar på NTA.

Så här jobbar Gävle kommun med skolutvecklingsprogrammet NTA

Språkutveckling

Nyckelbegrepp

Nyckelbegreppen är vetenskapliga begrepp som har lyfts upp från NTA:s teman och är kopplade till pedagogiska aktiviteter att undersöka tillsammans med barnen.

Dokumenten har arbetats fram i kollegialt lärande mellan pedagoger, som har diskuterat vilka begrepp barnen ska få möjlighet att möta under sin förskoletid.

Övergångar

Överlämningsdokumentet är ett dokument som pedagogerna på förskolan fyller i när barnen slutar på förskolan och ska börja skolan.

Dokumentet skrivs på gruppnivå, där varje förskola beskriver hur de har arbetat med naturvetenskap och teknik. Dokumentet lämnas över till skolan för att pedagogerna i förskoleklassen ska få en inblick i elevernas förförståelse inom naturvetenskap och teknik. Detta för att kunna bygga vidare på elevernas erfarenhet och lärande.

Implementeringsplan

Implementeringsplanen är en enkel checklista om ansvarsfördelningen mellan NTA:s kontaktperson, lärarna och deras gemensamma ansvar i skolan.

Externa aktörer

I Projekt Väst är externa aktörer organisationer utanför skolan vars uppgift är att visa hur kunskapen återfinns i vardagen och i yrkeslivet.

Här finns informationsblad med externa aktörer för olika NTA-teman, samt deras upplägg för samverkan med förskola, skola, fritids och parklekar.

Dokument

Översättningar till NTA:s teman

Här finns översättningar på olika språk som har tagits fram i Projekt Väst.

Målet med översättningarna är att skapa bättre förutsättningar för samtal ”kring middagsbordet” utifrån NTA-teman. I dag finns översättningar till de vanligaste språken i området för temana Testa teknik, Matens kemi och Fjärilars liv.

Här finns också en översättning med information om förskolans arbete med NTA.

Dokument

Idébank för NTA utomhus

Idébanken är ett dokument där vi har samlat aktiviteter med fokus på utomhuspedagogik att undersöka tillsammans med barnen till NTA:s olika teman för förskolan. Dokumenten är framarbetade i ett kollegialt lärande med pedagoger. Idébanken kan även användas av fritids och parklekar.