Ett skolutvecklingsprogram
NTA står för Naturvetenskap och Teknik för Alla och är ett skolutvecklingsprogram inom naturvetenskap, teknik och matematik, från förskola upp till grundskolans årskurs 9.
Logga in
Registrerade NTA medlemmar har tillgång till allt material samt möjligheten att kommunicera med andra medlemmar.
Elev
Sök efter delat material från din lärare.
NTA står för Naturvetenskap och Teknik för Alla och är ett skolutvecklingsprogram inom naturvetenskap, teknik och matematik, från förskola upp till grundskolans årskurs 9.
I filmen får du veta mer om NTA Skolutveckling och skolutvecklingsprogrammet
Skolutvecklingsprogrammet vänder sig till skolans huvudmän (kommuner och fristående skolor/förskolor) och erbjuder teman som utgår från kursplanerna i ett eller fler av ämnena biologi, fysik, kemi, teknik och matematik.
Varje tema omfattar en utbildning, en lärarhandledning och material för ett frågebaserat, laborativt arbetssätt. Utbildningen, och arbetet med teman tillsammans med förskolebarn och grundskoleelever, är kvalitativ kompetensutveckling och ett stöd i barnens och elevernas lärande.
NTA strävar också efter samverkan med högre utbildning och lokalt näringsliv för att stimulera lokalt utvecklingsarbete och kontinuerlig kompetensutveckling.
NTA:s koncept har positiva effekter på elevers skolresultat. Det konstaterades i en studie vid Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU) och Uppsala universitet 2020.
Förskollärare och lärare i grundskolan, hos NTA Skolutvecklings medlemmar, har möjlighet att använda NTA:s teman i sina barngrupper och klasser. Temana ger stöd för ett aktivt undersökande arbetssätt och ger rika möjligheter till diskussioner kring innehåll som rör ett eller flera av ämnena biologi, fysik, kemi, teknik och matematik. NTA:s teman är utvecklade utifrån förskolans och skolans styrdokument, en vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Arbete med NTA:s teman ger barnen i förskolan en tidig inblick i naturvetenskap och teknik. Eleverna i grundskolan tränar strategier för att lösa problem, utvecklar ett analyserande, kritiskt förhållningssätt och handlingskompetens.
NTA förordar en organiserad materialhantering för att förskollärare och lärare ska ges möjlighet att lägga sin tid på att utveckla arbetet i sin barngrupp eller klass. En organiserad, systematisk materialhantering är inte bara tidsbesparande utan även ekonomiskt fördelaktig och ger en kvalitetssäkring.
Förskollärare och lärare som arbetar med NTA:s teman går en obligatorisk introduktionsutbildning samt temautbildningar i de teman som de ska arbeta med. Under temautbildningarna arbetar deltagarna igenom de experiment och undersökningar som ingår i respektive tema. Deltagarna får tid för didaktiska och pedagogiska samtal och stöd för att vidareutveckla undervisningen. NTA ger även stöd för annan typ av kompetensutveckling t.ex. kollegialt lärande.
Det är endast skolhuvudmän som kan ansöka om medlemskap i NTA Skolutveckling ekon. förening och det är enbart medlemmar som kan få del av den kompetensutveckling och de teman som ingår i NTA-konceptet. Ungefär hälften av Sveriges kommuner samt ett antal enskilda skolhuvudmän är medlemmar i föreningen. NTA-konceptet bygger på att varje medlem skapar en långsiktigt hållbar organisation där den lokala NTA-samordnaren är en viktig aktör. Den lokala samordnaren ingår i både ett regionalt och ett nationellt nätverk som ger förutsättningar för samarbeten och spridning av goda erfarenheter.
NTA:s teman ger stöd till lärare och elever att kontinuerligt utvärdera elevernas lärande. NTA Skolutveckling utvecklar verktyg för medlemmarnas uppföljning av den lokala verksamheten och anlitar även externa utvärderare för utvärdering av NTA-programmets effekter.
Genom NTA:s teman, som utgör en vetenskapligt granskad och beprövad grund att utgå ifrån, ges både förskolans förskollärare, barnskötare och annan personal och grundskolans lärare möjlighet att utveckla sin undervisning, med syftet att gynna varje barns och elevs lärande inom NO, teknik och matematik.
För att nå dit ligger fokus på ett koncept som ger en konkret grund att stå på, som sedan kan vidareutvecklas. Det sker främst i form av kompetensutveckling, men även genom tillgång till tydliga lärarhandledningar och materialsatser.
NTA:s skolutvecklingsprogram drivs och utvecklas på tre olika nivåer. Nationellt sker detta i form av den ekonomiska föreningen NTA Skolutveckling. Dess medlemmar är skolhuvudmän som använder NTA i sina satsningar på lokal skolutveckling inom naturvetenskap, teknik och matematik. Styrelsen består av representanter från NTA:s medlemmar, men har även ledamöter från Kungl. Vetenskapsakademien (KVA) och Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA).
Den nationella organisationen NTA Skolutveckling har en utvecklingsdel som utvecklar och utvärderar teman och andra produkter och tjänster som ger stöd till lokalt utvecklingsarbete. NTA har även ett vetenskapligt råd, som utses av KVA och IVA. Rådet består av experter från olika fält och ser till att NTA:s teman är vetenskapligt korrekta och håller hög klass.
Organisationens driftdel stöttar medlemmarna och anordnar utbildningar för medlemmarnas samordnare och temautbildare. Webbplatsen tillhandahåller mycket stödmaterial för de användare som arbetar hos en skolhuvudman som är medlem i NTA.
Varje medlem i föreningen bygger upp en lokal NTA-organisation.
Enligt avtal utser varje medlem en NTA-samordnare med övergripande ansvar för att administrera den lokala NTA-verksamheten och se till att alla som undervisar med hjälp av NTA:s teman får den kompetensutveckling som krävs och tillgång till uppdaterat material och handledningar. NTA-samordnaren har också som uppgift att stimulera lokal skolutveckling inom naturvetenskapliga ämnen, teknik och matematik.
Efter hand satsar skolhuvudmannen även på egna temautbildare som kan hålla temautbildningar lokalt, regionalt och ibland även på nationell nivå.
För att underlätta för samordnaren och öka den lokala förankringen rekommenderas varje NTA-medlem att ha en utvecklingsgrupp. Samordnare och temautbildare är givna representanter i en lokal utvecklingsgrupp med fokus på att utveckla stödet för undervisningen i naturvetenskap, teknik och matematik.
På regional nivå finns regionala samordnare, för att underlätta samarbete mellan medlemmar, och för att upprätthålla nätverk för samordnare och temautbildare. De stöttar de lokala samordnarna och temautbildarna och anordnar regionala träffar.
Nedan beskrivs kort vad NTA:s skolutvecklingsprogram bidrar med för olika målgrupper.
När barn i förskolan och elever i grundskolan arbetar med NTA-teman får de möjlighet att lära sig naturvetenskapliga ämnen på ett sätt som till stor del liknar hur forskare angriper en frågeställning. De får lära sig ämnet teknik så som teknikern, uppfinnaren och ingenjören tar sig an en teknisk lösning på ett problem. Barnen och eleverna tränar även på att använda ämnenas språkliga uttryck. De får även en inblick i hur kunskaper i naturvetenskap, teknik och matematik kommer till användning i samhället.
När undervisande personal ska börja arbeta med något NTA-tema går de först en introduktionsutbildning som ger en orientering om hur NTA fungerar och om arbetssättet i NTA-teman. Därefter går de en dags temautbildning i det tema som de ska arbeta med. Det sker i direkt anslutning till den termin då temaarbetet ska ske i barngruppen eller klassen. Det innebär att utbildningen även är en del i planeringen av terminens, och ibland årets, arbete med de naturvetenskapliga ämnena och teknik. Kompetensutvecklingen tillsammans med lärarhandledning och komplett materialsats, ger en god grund för att genomföra en undervisning som bygger på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Varefter som man blir mer bekant med temat finns stora förutsättningar för att vidareutveckla temaarbetet utifrån de lokala förutsättningarna och egna behov. NTA Skolutveckling förordar även en kontinuerlig kompetensutveckling. På “tematräffar” och i kollegialt lärande kan bl.a. NTA och kollegialt lärande vara till hjälp för att reflektera över olika aspekter i den egna undervisningen, få del av andras erfarenheter och av aktuell forskning.
När man skaffat sig erfarenhet av att använda ett eller flera NTA-teman i sina barngrupper eller klasser, har man möjlighet att bli temautbildare. Förutom erfarenheten av att arbeta med minst ett NTA-tema, är grundkravet att man har behörighet att undervisa i det eller de ämnen som temat omfattar och för den åldersgrupp temat är anpassat för. NTA Skolutveckling anordnar årligen utbildningar för blivande utbildare i förskolans respektive grundskolans teman. Utbildare bjuds regelbundet in till nätverksträffar med inspiration och fortbildning. Dessa träffar anordnas främst på regional nivå, men även nationella träffar förekommer.
Förutom NTA:s temautbildare är NTA-samordnarna de viktigaste personerna i nätverket. Två gånger om året anordnas konferenser för samordnare. Syftet är att mötas i nätverk, få inspiration och fortbildning inom något aktuellt område. I de regionala klustren har samordnarna ett nätverk där de kan ta hjälp av varandra, samarbeta och inspireras av hur andra medlemmar löser olika frågor. Det nationella kansliet ger samordnarna stöd i olika former. Webbplatsen är ett väldigt viktigt verktyg, men det finns även andra digitala plattformar som erbjuds samordnarna.
NTA:s årliga utvärdering av medlemmarnas verksamhet visar tydligt att de medlemmar som bäst tar vara på alla delar i NTA-konceptet är de som satsat på att skapa en utvecklingsgrupp, vars syfte är att erbjuda stöd för utveckling av undervisning i NO, teknik och matematik. I utvecklingsgruppen ingår naturligtvis NTA-samordnaren och representanter för andra lokala satsningar, vars syfte är att ge stöd för skolornas undervisning i naturvetenskap, teknik och matematik. Förutsättningarna för att förankra utvecklingsgruppens arbete på alla nivåer ökar om det i utvecklingsgruppen ingår representanter från central förvaltning, rektorer och lärare. Även samarbetspartners från lokalt näringsliv och högre utbildning kan ingå, för att underlätta samverkan med dessa. NTA Skolutveckling erbjuder årligen medlemmarna att ansöka om att få delta på någon av de utbildningar som anordnas för utvecklingsgrupper.
NTA Skolutveckling tar varje år fram en verksamhetsberättelse. Den består av en redogörelse för årets händelser och av en ekonomisk rapport. Syftet är att beskriva den verksamhet som bedrivs och ge en inblick i hur de ekonomiska medlen används.
Stadgar för NTA Skolutveckling ekonomisk förening
Antagna vid föreningsstämma 2024-05-14.
Ändamålet med föreningens verksamhet är att främja medlemmarnas ekonomiska intressen och utvecklingssträvanden för att stimulera och stärka såväl barns och elevers som lärares, förskollärares, barnskötares och annan personals intresse för och kunskapsutveckling inom naturvetenskap, teknik och matematik i förskolan och grundskolan. Detta genom att i nära samverkan med Kungl. Vetenskapsakademien och Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien tillhandahålla, utveckla och utvärdera tjänster och material.