Till månen och tillbaka
Till månen och tillbaka är ett prova på-uppdrag som NTA Skolutveckling har tagit fram för att du ska få möjlighet att pröva på NTA:s arbetssätt. Det går också att arbeta med detta uppdrag i anslutning till vårt tema Rymden.
Beskrivning av uppdragen
Till månen och tillbaka är ett teknikuppdrag med utgångspunkt i rymden. Vi hoppas det ska inspirera och stimulera elevernas intresse för och kunskapsutveckling i teknik och naturvetenskap.
Syftet med uppdraget är att väcka nyfikenhet, intresse och lust att lära mer om både programmering och rymden. Genom att arbeta med uppdraget ges eleverna möjlighet att få en inblick i hur människans nyfikenhet och behov har fungerat som drivkraft för teknikutveckling och för att utforska rymden. I uppdraget ligger fokus på bemannade expeditioner till vår närmaste himlakropp, månen. Eleverna får även utveckla sina kunskaper i programmering, vilket sker genom att de programmerar en micro:bit och utvecklar olika prototyper.
Uppdraget är utformat för att arbeta med vid fem tillfällen. Alla uppgifter inleds med en film. Filmen ska ge eleverna ett sammanhang till programmeringsuppgiften och kunskaper om den rymdfart som har skett historiskt och som planeras i framtiden.
I uppgift 1 får eleverna möjlighet att lära sig om månresorna som genomfördes i slutet av 1960-talet och början av 1970-talet i det så kallade Apolloprogrammet. Blicken vänds sedan framåt mot de planerade månfärderna i Artemisprogrammet. I arbetet med uppgiften får eleverna bekanta sig med några olika astronauter. Eleverna får också fundera och resonera kring varför människan vill utforska månen.
I uppgift 2 får eleverna studera hur en raketuppskjutning går till och hur en rymdfarkost når ut i en omloppsbana runt jorden. De tittar på en film där de får en beskrivning av hur rymdraketen accelererar för att nå tillräcklig hastighet för att kunna ta sig ut i rymden. Eleverna skapar sedan en prototyp av en g-kraftmätare med hjälp av ett micro:bit-kort, för att kunna mäta acceleration. De gör undersökningar med sina g-kraftmätare. Eleverna får själva söka fakta och fördjupa sina kunskaper om acceleration och g-krafter.
I uppgift 3 får eleverna bekanta sig med rymdstationen Lunar Orbital Platform-Gateway, som är beräknad att börja byggas i november 2024. Gateway är den första rymdstationen som skickas upp i en omloppsbana runt månen. Den ska fungera som en slags hållplats mellan jorden och månen. I den här uppgiften får eleverna göra en prototyp av en ljusmätare genom att programmera ett micro:bit-kort som mäter ljusnivå.
I uppgift 4 får eleverna förståelse för varför så många rymdnationer vill åka till månen. De får även lära sig hur en rymddräkt fungerar och varför den är så viktig för astronauterna. Eleverna får göra ytterligare en prototyp med en micro:bit. Den här gången ska de programmera en temperatursensor.
I uppgift 5 får eleverna lära sig mer om hur det går till när en astronaut kommer tillbaka till jorden igen, återinträder i jordens atmosfär och landar på jordens yta. Genom att arbeta med uppgiften får eleverna blicka framåt mot bemannade rymdfärder till Mars. En del av Artemisprogrammet handlar om att testa ny teknik och nya samarbetsformer mellan statliga och privata aktörer, för att göra bemannade expeditioner till Mars möjliga i framtiden.
Klicka för att prova på de digitala uppdragen
Presentation av uppdraget Till månen och tillbaka
– från presentationsdagen på Curiosum Science Center 240423
Frida Hallmans utvecklare av prova på-uppdraget Till månen och tillbaka, berättar hur uppdraget har tagits fram och hur man kan arbeta med det tillsammans med sina elever.
Inspirationsföreläsning av Jenny Jansson
– från presentationsdagen 240423
Jenny Jansson, lärarambassadör på ESERO Sverige, berättar i denna inspirationsföreläsning om hur man kan ta klassrummet till månen och få både lärare och elever att se stjärnor och bli inspireade och intresserade av rymden, naturvetenskap, idrott och hälsa.