Tema Rörelse och konstruktion
I temat Rörelse och konstruktion bygger eleverna olika fordon. De undersöker hur fordonen kan drivas fram med bland annat lagrad energi och hur de rör sig, när de påverkas av olika krafter. I slutet av temat konstruerar eleverna ett nytt fordon som ska tillgodose förutbestämda krav.
Beskrivning av temat
I Rörelse och konstruktion arbetar eleverna sig igenom teknikutvecklingens olika faser; identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning, samtidigt som de får möjlighet att förstå hur kunskaper om energi och olika krafter samt kunskaper om materialens egenskaper, påverkar deras möjligheter att lösa olika konstruktionsproblem.
Temat startar i elevernas konstruktioner, enkla skisser som övergår i konstruktionsritningar.
Utifrån diskussioner kring begreppet standard och dess betydelse för att kunna göra vetenskapliga experiment, undersöker eleverna hur olika krafter påverkar ett standardfordons rörelse.
I systematiska försök undersöker de sedan hur lagrad energi i gummisnoddar kan överföras till rörelse och hur friktion kan begränsa rörelsen.
Slutligen använder sig eleverna av sina kunskaper från temat för bygga ett fordon utifrån en kravspecification där även kostnaderna för konstruktionen ska beaktas.
Temats innehåll och lärande beskriver hur elevernas arbete i de olika uppdragen hänger ihop med generaliserbara övergripande syften och innehåll. Syftet med dokumentet är att synliggöra elevernas lärande både för läraren och för dem själva.