Tema Kemiförsök
I temat Kemiförsök gör eleverna en rad fysikaliska och kemiska tester för att bestämma egenskaper hos fem okända ämnen. De jämför den information de får fram med känd fakta om olika ämnen. På så sätt kan eleverna dra slutsatser om vilka ämnena är och argumentera för sina resultat med stöd i egen empiri.
Beskrivning av temat
I temat Kemiförsök är uppdragen anpassade till kursplanen i kemi för årskurserna 4–6.
Det ämnesmässiga innehållet kan delas in i tre områden:
Materia har olika egenskaper. Eleverna undersöker de okända ämnena med sina sinnen och genom att blanda dem med vatten. De separerar blandningarna och kategoriserar vissa som lösningar och andra som slamningar. De tränar på att observera likheter och skillnader i egenskaper och på att använda olika ord för att beskriva dem.
Tester visar materiens egenskaper. Eleverna undersöker ämnenas kemiska egenskaper genom att tillsätta olika indikatorer och genom att värma dem. De observerar kemiska reaktioner som sker och dokumenterar sina iakttagelser.
Egenskaperna avslöjar okända ämnen. Resultaten sammanfattas och karaktäristiska egenskaper identifieras för vart och ett av ämnena. Eleverna jämför med känd fakta om ämnena och drar slutsatser om vilka ämnena är. Slutligen använder de sina erfarenheter från temat till att själva planera, genomföra och utvärdera en undersökning av vilka av ämnena som ingår i en blandning.