Logga in

Registrerade NTA medlemmar har tillgång till allt material samt möjligheten att kommunicera med andra medlemmar.

Elev

Sök efter delat material från din lärare.





Låna NTA:s Instagramkonto!

Posted on: oktober 21, 2021 at 3:50 e m, in

Vi vill visa det fantastiska NTA-arbete som görs på förskolor och skolor! Nu får du möjlighet att låna vårt Instagramkonto för att lyfta fram din egen undervisning och inspirera kollegor runt om i landet.

Hur fungerar det?

  • Du får låna kontot under en arbetsvecka (mån-tors). Du ska göra minst ett inlägg och max två inlägg per dag veckan du ansvarar för kontot. Under ”händelser” (Instagram stories) får du lägga upp hur många inlägg du vill.
  • Inläggen och händelserna ska visa undervisning eller arbete med NTA Skolutvecklings olika delar.
  • Du anmäler intresse i formuläret nedan. Vi kontaktar dig om du blir utvald, så kommer vi överens om när det passar. Då mejlar vi även mer detaljerad information om vad du ska tänka på när du använder kontot och regler att förhålla dig till.

Anmäl ditt intresse här.

Vid frågor, mejla NTA Skolutvecklings kommunikatör på: anna.nordin@ntaskolutveckling.se

Vårt Instagramkonto hittar du på instagram.com/ntaskolutveckling

Följ oss även på Facebook och Linkedin!

Content

Två nya medlemmar till NTA Skolutveckling

Posted on: oktober 7, 2021 at 3:13 e m, in

NTA Skolutveckling fortsätter att växa. En kommun och en fristående skola ansluter till föreningen.

Vi kan stolt meddela att en kommun och en fristående skolhuvudman ansluter till NTA Skolutveckling.

De nya medlemmarna är:

Samordnare i respektive kommun är:

Värmdö: Cecilia Bäckström, cecilia.backstrom@varmdo.se

Minervaskolan: Malin Kempe, malin.kempe@minervaskolan.se

Vi är jätteglada över att bli fler som arbetar för att gynna barns och elevers intresse för och lärande inom naturvetenskap, teknik och matematik.

Är din kommun eller fristående skola eller förskola också intresserad av att bli medlem? Läs mer om hur det går till här.

Läs mer om NTA:s vetenskapsbaserade skolutvecklingsprogram.

Content

Är du NTA:s nya kommunikatör?

Posted on: september 28, 2021 at 2:01 e m, in

Vill du arbeta med att lyfta fram ett skolutvecklingsprogram som gör skillnad? Nu söker NTA Skolutveckling en ny kommunikatör med inriktning mot webb och digitala kanaler. Läs mer om tjänsten nedan. [Ansökningsperiod för denna tjänst har löpt ut]

Tjänst som kommunikatör med inriktning mot webb och digitala kanaler

Var med och gör skillnad

NTA Skolutveckling är en ekonomisk förening som erbjuder ett skolutvecklingskoncept med teman, som är vetenskapligt granskade och utprovade i de åldersgrupper de är utvecklade för. Syftet är att utveckla undervisningen i förskolan och grundskolan för att möta barns och elevers engagemang, nyfikenhet och intresse för naturvetenskap, teknik och matematik. Det innebär att lärare, förskollärare, barnskötare och annan personal kontinuerligt får utveckla sina ämnes- och didaktiska kunskaper i naturvetenskap, teknik och matematik.

NTA Skolutveckling har medlemmar i hela Sverige. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsplats för nyfikna och öppna människor som vill ha mer än ett jobb. Tillsammans bidrar vi till likvärdighet och till att barn i förskolan och skolan får en undervisning i naturvetenskap, teknik och matematik av hög kvalitet.

Dina arbetsuppgifter

Som kommunikatör ansvarar du för att föreningens kommunikation håller en hög nivå och att den bidrar till att uppnå föreningens mål. Som del i detta arbete utvecklar och underhåller du vår webbplats och ansvarar för att den hålls aktuell och uppfyller de behov våra medlemmar har. Du planerar, producerar och publicerar innehåll till webben, till sociala medier samt övrig extern kommunikation. Rollen är både operativ och strategisk. Du har en central roll i planeringen och genomförandet av kommunikation och i att analysera och utvärdera föreningens kommunikationsarbete.

Du bidrar till produktionen av material till medlemmarna för deras uppdrag. I rollen ansvarar du även för föreningens verksamhetsberättelse, samt att beställa, samordna och följa upp externt stöd inom kommunikationsområdet. Arbetet innebär också att producera och kvalitetssäkra föreningens texter. I tjänsten ingår att författa, korrekturläsa och språkgranska texter. Dina arbetsuppgifter förutsätter ett nära samarbete med vd och övriga medarbetare på kansliet.

Kvalifikationskrav

 

Vi söker dig som har:

  • högskole- eller universitetsexamen i medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig
  • minst ett års erfarenhet av kommunikationsfrågor med inriktning mot webb och sociala medier
  • goda kunskaper inom IT, exempelvis vana av arbete med Officepaketet och dokumenterade kunskaper i bildbehandling, layout och webbpublicering
  • mycket god svenska i tal och skrift samt vana av att såväl korrekturläsa och språkgranska texter som att formulera, skriva och sammanfatta budskap och texter
  • erfarenhet av att mäta och följa upp arbetsinsatser.


Det är meriterande om du har:

  • erfarenhet av att fotografera och filma samt av ljud- och filmredigering
  • erfarenhet av att arbeta inom en organisation eller förening

 Som person:

  • bör du vara initiativrik, engagerad och lösningsorienterad.
  • kan du inspirera andra samt snabbt sätta dig in i olika uppgifter, även inom nya kunskapsområden.
  • planerar, organiserar och prioriterar du arbetet på ett effektivt sätt.

Vad vi erbjuder

Du kommer att jobba på det nationella kansliet som består av sju personer. Vi har trevliga lokaler i Kungl. Vetenskapsakademins byggnad på Frescati på promenadavstånd från tunnelbanestationen Universitetet och Roslagsbanans tågstation Universitetet.

Vi erbjuder:

  • Trevliga arbetskamrater
  • Friskvårdsbidrag
  • Flexibla arbetstider
  • Kollektivavtal
  • En omväxlande vardag i en trevlig miljö

Arbetsplats

Stockholm.

Mer information och ansökan

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast möjligt. Urval och intervjuer sker löpande. Din ansökan ska innehålla ett personligt brev och CV.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Veronica Bjurulf, vd:

E-post: veronica.bjurulf@ntaskolutveckling.se

Telefon: 070 25 80 115

Vi vill ha din ansökan senast den 22 oktober 2021.

Välkommen med din ansökan för att göra skillnad genom NTA Skolutvecklings koncept och bidra till förskolans och skolans utveckling!

Skicka din ansökan till: veronica.bjurulf@ntaskolutveckling.se

Content

Nominera lärare till pris för pedagogisk insats

Posted on: september 22, 2021 at 4:20 e m, in

Nu är det hög tid att nominera lärare i NO, teknik och matematik som har gjort särskilda pedagogiska insatser till Beijerstiftelsens Lärarpris.

Varje år delar Kungl. Vetenskapsakademien ut Beijerstiftelsens Lärarpris till Ingvar Lindqvists minne. Priset går till fyra lärare som har gjort pedagogiska insatser utöver det vanliga inom ämnesområdena matematik, fysik, kemi, biologi, naturkunskap eller NO.

Prissumman är 50 000 kronor per pris till pristagarna och 50 000 kronor per pris till pristagarnas skolor, som ska användas till naturvetenskapliga aktiviteter och inköp av läromedelsresurser för de naturvetenskapliga ämnena.

Det går bra att nominera lärare eller lärargrupper inom något av ämnesområdena matematik, fysik, kemi, biologi, naturkunskap eller NO. Ju mer konkret du kan vara i din motivering desto bättre. Det går självklart bra att nominera samma kandidat igen om du har nominerat tidigare och din kandidat inte har fått priset.

Sista nomineringsdag är den 10 november. För mer information och nominering klickar du här.

Content

Möt NTA:s nya medlemsstrateg Johan Ahlgren

Posted on: augusti 27, 2021 at 1:08 e m, in

Johan Ahlgren är NTA Skolutvecklings nya medlemsstrateg. Han ser till att arbetet med NTA löper på smidigt för alla lärare och pedagoger.

– Jag ska främst underlätta för våra medlemmar att kunna använda NTA i sin verksamhet. Mitt mål är att medlemmarna inte ska behöva ha så mycket kontakt med mig, utan att vi ska sköta den bakomliggande ruljangsen så att lärarna och pedagogerna kan ägna sig åt det viktigaste – pedagogiken.

Vad ser du fram emot i din roll?

– Just nu ser jag fram emot att coronapandemin avtar så att jag kan komma ut och träffa medlemmarna. Jag hoppas kunna besöka en hel del och att medlemmarna även får träffa mig och se vem jag är.

Hur känns det att vara i gång?

– Väldigt spännande och omvälvande. Det är mycket nytt och en stor utmaning. Det känns som att jag har stora skor att fylla efter Marja Andersson, NTA:s tidigare medlemsstrateg. Jag vet hur nöjda medlemmarna har varit med Marja, så jag är lite nervös men det ska bli väldigt spännande!

 

Kontaktuppgifter till medlemsstrateg Johan Ahlgren:

johan.ahlgren@ntaskolutveckling.se
070 – 781 01 15

Till Johan vänder du dig om du har frågor om medlemskap, samordnaruppdraget och utbildningar för NTA-samordnare.

Content

Film: En minut om temat Den smartare staden

Posted on: augusti 3, 2021 at 3:20 e m, in

Är du nyfiken på tekniktemat Den smartare staden? Ta en minut och se filmen som kort presenterar temats innehåll.

Temat Den smartare staden handlar om hur elektronik och digital teknik kan göra tekniska system i samhället ”smartare” – på gott och ont. I temat undersöker eleverna detta och gör prototyper av olika tekniska system genom programmering av ett elektroniksystem.

När eleverna arbetar med temat får de pröva att utveckla egna tekniska lösningar, fundera över hur dessa används i vårt samhälle och diskutera hur tekniken påverkar dem själva, samhället och världen i stort. Temat är en fristående fortsättning på vårt tema Smartare produkter och är framtaget i samverkan med innovationsprogrammet Smartare elektroniksystem.

Om du vill veta mer om temat kan du även se en 30 minuters presentation där temautvecklaren Christian Rydberg och Claes Klasander, föreståndare för CETIS (nationellt centrum för teknikundervisning i skolan), går igenom temat.

Läs mer om temat på vår temasida.

Content

Sommarhälsning från vd Veronica Bjurulf

Posted on: juni 23, 2021 at 8:28 f m, in

En sommarhälsning från NTA Skolutvecklings vd Veronica Bjurulf.

Jag vill tacka alla som arbetar med NTA:s skolutvecklingsprogram för första halvan av 2021. Detta halvår präglat av pandemin har ställt krav på föreningen att fortsätta ställa om verksamheten och att vara flexibel.

Jag är glad över att det har gått att genomföra temautbildningar på distans. Det kan vara tålamodsprövande att lära sig nya saker i kombination med tekniska utmaningar. Att dessutom genomföra experiment på egen hand är inte alltid så enkelt – men det är fantastiskt hur väl det har genomförts. Jag vill tacka för ert tålamod och ser fram emot att så småningom kunna ses fysiskt.

Jag hoppas att undervisningen i höst kan ske på plats i förskolor och på skolor. Jag citerar utbildningsminister Anna Ekström (S): ”Jag vill att skolorna ska vara öppna så mycket som möjligt. För närundervisning är bättre för eleverna” (Ekots lördagsintervju 9 jan, 2021)

Med stöd i de positiva forskningsresultaten om NTA:s effekter, vill jag tillägga att förståelsen ökar när man får arbeta laborativt och språkutvecklande. Då underlättar det om barnen och eleverna får vara på plats i förskolan och skolan.

Jag önskar er en härlig sommar!

Veronica Bjurulf, vd NTA Skolutveckling

 

Content

NTA utvecklar temat Evolution, genetik och genteknik

Posted on: juni 14, 2021 at 2:49 e m, in

Evolution, genetik och genteknik är namnet på ett nytt digitalt tema från NTA Skolutveckling för elever på högstadiet. Temat lanseras våren 2022.

Temat Evolution, genetik och genteknik (EGG) är ett digitalt och interaktivt tema där elever i årskurs 7–9 får använda visualiseringsteknik.

Evolution, genetik och genteknik är ett komplext område som många uppfattar som lite knepigt att förstå och till vissa delar svårt att undervisa i. Temats övergripande mål är att underlätta förståelsen av denna del av biologin och hur det hänger ihop. Temat är under utveckling och lanseras våren 2022.

Vi har bäddat in detta tema i en berättelse som påminner om ett digitalt ”escaperoom”. Berättelsen handlar om en högstadieklass som är på skolbesök på ett välkänt laboratorium. Fyra av eleverna kommer att stå i centrum och vara med om ett äventyr som för handlingen framåt.

I slutet av berättelsen (och temat) har eleverna förhoppningsvis lärt sig en del om evolutionen, genetiken och gentekniken och lyckats ta reda på vilka projekt som forskarna sysslar med, goda såväl som mindre goda.

Detta innehåller temat Evolution, genetik och genteknik (EGG)

Temat består av fem uppdrag. Varje uppdrag består av 4–6 uppgifter. Temat ligger i samma digitala NTA-portal som tema Rymden och tema Kroppen.

  • Uppdrag 1
    Uppdrag 1 är relativt grundläggande. Här får eleverna fundera över vad som kännetecknar liv, vilka olika typer av liv som finns och vilka celltyper som finns i levande organismer. Så småningom kommer eleverna fram till att allt liv innehåller DNA.
  • Uppdrag 2
    Detta uppdrag är mer omfattande. Här behandlas DNA som arvsmolekyl och hur arv förs vidare. Uppdraget börjar med att förklara hur DNA och kromosomer hänger samman. Sedan får eleverna testa att kopiera DNA både till nytt DNA och till RNA. De får även testa att översätta RNA till protein. Vi ger därefter exempel på en rad olika proteiner, deras funktioner i cellen, och att proteinerna ger organismernas deras olika karaktärer. Eleverna får även erfarenhet av att skilja mellan mitos och meios. Men vad har DNA för roll i evolutionen?

    Bild från temat EGG visar de molekylära byggstenarna adenin, cytosin, guanin och tymin.

    Exempel från uppdrag 2 i temat EGG:s applikationer.

    Exempel från uppdrag 2 i temat EGG:s applikationer.

  • Uppdrag 3
    I uppdrag 3 behandlas evolution genom naturligt urval. Här fokuseras främst på hur slump och sannolikhet samspelar. Eleverna får erfara att variationen är en slumpvis företeelse medan urvalet beror av sannolikheten att överleva. Det är bland annat dessa aspekter som har visat sig svårast att uppfatta och skilja åt i evolutionsundervisningen.

    Exempel från uppdrag 3 i temat EGG:s applikationer.

  • Uppdrag 4
    I uppdrag 4 får eleverna jobba på olika sätt med ett interaktivt evolutionärt träd. Efter detta uppdrag hoppas vi att eleverna skall förstå evolutionär tid, hur olika organismer är släkt och livets variation. Hela tiden poängteras att allt liv har något gemensamt, nämligen att det är DNA och samma genetiska kod som används. Uppdraget återknyter därmed främst till uppdrag 1 och 2, men även till uppdrag 3.
  • Uppdrag 5
    I uppdrag 5 introducerar vi hur människan genom historien har utnyttjat bioteknik, och till genteknik och efter att vi har börjat förstå genetiken på molekylnivå nu också kan utnyttja den kunskapen tillsammans med  evolutionens mekanismer i gentekniken. Olika användningar av gentekniken diskuteras, både ur användbarhetssynpunkt och ur etiska och moraliska aspekter. Vidare så introduceras ”gensaxen” Crispr-CAS9 . Eleverna får använda sin kunskap om denna teknik för att avslöja ett antal experiment som planeras på labbet.

Temauppdragens upplägg

  • Berättelsen ramar in temat.
  • Elevuppgifterna ges på olika svårighetsnivåer.
  • Applikationerna – de interaktiva modeller som eleverna måste använda för att lösa uppgifterna.
  • Eleverna får testa sina kunskaper i frågequiz och i öppna frågor. Vidare finns det i varje uppdrag momentet ”Sammanfatta och diskutera”.
  • I varje uppdrag och de flesta uppgifter finns tips om vad eleverna kan läsa/göra vidare.
  • Ordlistan förklarar främmande ord och facktermer.

Då Tema EGG är färdigutvecklat har läraren möjlighet att välja vilken svårighetsnivå som eleverna ska jobba på. Vidare kommer utförandedelarna av uppdragen att vara trespråkiga för eleverna: svenska, engelska och arabiska.

Temat provas ut i elevgrupper

Uppdrag och uppgifter har testats kontinuerligt i liten skala under utvecklingstiden. Under hösten 2021 kommer temat Evolution, genetik och genteknik (EGG) att prövas i elevgrupper för att göra temat så bra och användbart som möjligt.

Projektgruppen som utvecklar temat EGG kan delas upp i tre grupper:

  1. Innehåll/didaktikgruppen: en blandning av ämnesspecialister, lärare och didaktiker. De flesta har under många år undervisat och forskat om genetik, genteknik och evolution.
  2. Teknikgruppen: visualiseringspersoner (mediatekniker) från Medie- och informationsteknik på Linköpings universitet (LiU) och Norrköpings visualiseringscenter.
  3. Portalgruppen: IT-konsulter från Forefront Consultings Linköpingsdel.

Har du frågor om temat Evolution, genetik och genteknik? Mejla NTA Skolutvecklings utvecklingsstrateg Tina Häggholm: tina.haggholm@ntaskolutveckling.se

Content

Vi välkomnar Hagfors kommun till NTA

Posted on: juni 3, 2021 at 3:06 e m, in

Varmt välkommen säger vi till Hagfors kommun, som ansluter till NTA:s skolutvecklingsprogram.

Vi kan stolt meddela att värmländska Hagfors kommun är ny medlem i NTA Skolutveckling, som arbetar för att gynna barns och elevers intresse för och lärande inom naturvetenskap, teknik och matematik. Det beslutades på NTA:s styrelsemöte den 3 juni 2021.

Lokal samordnare i Hagfors blir Patric Svensson, patric.svensson@edu.hagfors.se.

I och med Hagfors inträde består NTA Skolutvecklings medlemmar av 138 kommuner samt 34 fristående skolhuvudmän. Se alla medlemmar här.

Vill du veta mer om medlemskap i NTA Skolutveckling? Läs mer här.

 

 

 

Content

Fortfarande chans att se Cecilia Caiman föreläsa

Posted on: maj 28, 2021 at 11:17 f m, in

Nu har vi mejlat ut länkar till alla som har anmält sig till Cecilia Caimans föreläsning den 31 maj. Det finns fortfarande möjlighet att anmäla sig.

På måndag den 31 maj klockan 15.00-16.00 anordnar NTA Skolutveckling en livesänd föreläsning med Cecilia Caiman, filosofie doktor i naturvetenskapsämnenas didaktik vid institutionen Matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik vid Stockholm universitet.

Föreläsningen är gratis och öppen för alla. Föreläsningens titel är Hållbarhet, kreativitet och barns deltagande i skolans tidigare år och förskola – undervisningens komposition och improvisation.

Hur ska barnen i förskolan eller skolan delta och agera när hållbarhetsfrågor med fokus på biologisk mångfald och ekologi sätts i fokus i undervisningen?

I den här föreläsningen kommer det didaktiska verktyget former av deltagande att lyftas fram och belysas med hjälp av en rad exempel från förskola och skola.

Om du har anmält dig, men inte fått någon länk ber vi dig att anmäla dig igen. Var noga med att kontrollera att du har skrivit rätt mejladress. Vi mejlar ut en påminnelse med länk på måndag, om du inte har fått den än kommer den då i din mejlkorg.

Det går bra att anmäla sig fram till måndag den 31 maj klockan 13.00.

Frågor? Mejla sebastian.danielsson@ntaskolutveckling.se

Anmäl dig i formulerat nedan.

Content

Archive