Logga in

Registrerade NTA medlemmar har tillgång till allt material samt möjligheten att kommunicera med andra medlemmar.

Elev

Sök efter delat material från din lärare.





NTA-lärare får pris från Kungl. Vetenskapsakademien!

Posted on: februari 21, 2022 at 3:53 e m, in

Birgitta Sang är en av lärarna som får pris av Kungl. Vetenskapsakademien för att ha ökat elevers intresse för och kunskaper inom matematik och naturvetenskap. Hon är dessutom temautbildare på NTA Skolutveckling vilket vi är glada för, eftersom vi vill gynna barns och elevers intresse för och kunskaper inom naturvetenskap, teknik och matematik.

Birgitta Sang får priset i NO ”för att hon gör undervisningen till en spännande upptäcktsresa i naturvetenskapen. Ur laborationer och frågor från elever hittar hon vägar att göra eleverna nyfikna, vilja upptäcka mer samt fördjupa sig inom naturvetenskapen.”

Det här är en beskrivning som Birgitta Sang verkligen känner igen sig i. Hon är glad och stolt över att få det prestigefulla priset och att få uppmärksamhet för det hon gör och det arbetssätt hon använder.

– Det känns helt fantastiskt! Elever har sagt: ”Birgitta, det här är du verkligen värd.” Jag är så stolt!

Birgitta Sang har alltid brunnit för att vara lärare och att få utmana eleverna. Det gör hon genom att ställa frågor och våga titta utanför det fyrkantiga klassrummet. Hennes lektioner består ofta av olika studiebesök, laborationer eller att gå ut i naturen. På så sätt får eleverna använda alla sina sinnen, vilket stimulerar deras nyfikenhet.

– Allt man gör med eleverna är sådant som kan generera kunskap. Jag ser glädjen och fascinationen i eleverna. Mina elever skuttar i väg till klassrummet, de älskar NO!

Hon berättar att det gäller att lyssna och låta eleverna redovisa sina kunskaper. Det handlar också om att fråga vid rätt tillfälle för att kunna använda frågandet som en metod för att stimulera och väcka vidare intresse hos eleverna.

– Jag som lärare kan driva fram kunskap som eleverna har, genom att aktivt lyssna på dem vid laborationer, ställa frågor och låta dem tänka högt. Då är eleverna med på ett helt annat sätt vilket gynnar de elever som kan ha svårare att formulera sig i skrift.

Genom att ha en dialog kan eleverna bidra med nya tankegångar, kloka kunskaper och slutsatser, något som aldrig kommer fram vid enbart skrivande. Detta tillsammans med det laborativa arbetet ger resultat på nationella prov och i betygen säger Birgitta Sang.

– En av mina elever har till och med sagt: ”Ser du inte på våra prov att vi tycker att det här är jätteroligt?”

Birgitta Sang kom tidigt i kontakt med NTA Skolutveckling och har varit involverad i föreningen sedan 1999. Hon har läst mycket NO-didaktik och var med och skrev och provade ut temat Ämnens egenskaper när det kom i början av 2000-talet. Nu är hon temautbildare i fyra olika teman: Ämnens egenskaper, Matens kemi, Flyta eller sjunka och Kemiförsök.

Hon har haft stor nytta och glädje av de utbildningar, föreläsningar och workshops som har arrangerats av NTA Skolutveckling genom åren, och tycker att det har varit lärorikt och intressant att få vara med och utveckla och prova ut nya teman.

Som temautbildare vill hon inspirera andra lärare och försöka få dem att använda materialet mer, gå vidare utanför boxen och våga experimentera lite själva.

 

————————————–

Fakta om priset

Beijerstiftelsens Lärarpris till Ingvar Lindqvists minne 2022 utdelas ”för entusiasm, engagemang och utvecklingsarbete som har lett till att elevernas intresse för och kunskap inom matematik och naturvetenskap har ökat”. Lärarpristagarna får 50 000 kronor vardera och ytterligare 50 000 kronor går till lärarnas respektive skolor. Pristagarna har utsetts av Akademien som helhet efter förslag från Kommittén för utbildning. Akademien delar ut fyra priser årligen i några av ämnena matematik, naturkunskap, biologi, fysik, kemi och NO till lärare på grundskolan och i gymnasiet.

 

Läs mer om priset på Kungl. Vetenskapsakademiens webbplats:
Kungl. Vetenskapsakademien – Lärarprisen (kva.se)

Content

Visa upp ditt NTA-arbete på vårt Instagramkonto!

Posted on: februari 18, 2022 at 6:00 f m, in

Vi vill visa allt det fantastiska NTA-arbete som görs på förskolor och skolor runt om i landet! Nu kan du som arbetar med NTA låna vårt Instagramkonto för att lyfta fram din egen undervisning och inspirera kollegor.

Så här fungerar det:

  • Du får låna kontot under en arbetsvecka (mån-tors). Du ska göra minst ett inlägg och max två inlägg per dag veckan du ansvarar för kontot. Under ”händelser” (Instagram stories) får du lägga upp hur många inlägg du vill.
  • Inläggen och händelserna ska visa undervisning eller arbete med NTA Skolutvecklings olika delar.
  • Du anmäler intresse i formuläret nedan. Vi kontaktar dig om du blir utvald, så kommer vi överens om när det passar. Då mejlar vi även mer detaljerad information om vad du ska tänka på när du använder kontot och regler att förhålla dig till.

Anmäl ditt intresse här

Vid frågor, mejla NTA Skolutvecklings kommunikatör på: anna.nordin@ntaskolutveckling.se

Vårt Instagramkonto hittar du på instagram.com/ntaskolutveckling

Vi finns även på Facebook och Linkedin!

Content

Ett nytt NTA-tema för förskola, förskoleklass och lågstadiet

Posted on: januari 28, 2022 at 11:45 f m, in

Kemiska processer och fysikaliska fenomen är innehållet i ett nytt NTA-tema som vi håller på att utveckla för förskola, förskoleklass och lågstadiet.

Temat utgår från målen om kemiska processer och fysikaliska fenomen i förskolans och förskoleklassens läroplan. Det kommer att ha ett naturvetenskapligt innehåll och vetenskapligt arbetssätt. På så sätt utvecklar barnen kunskaper som möjliggör en fördjupad undervisning om människans upplevelser av ljus, ljud, värme, smak och doft med hjälp av olika sinnen. Det här är innehåll i kursplanen i NO för årskurs 1–3.

Just nu håller våra fantastiska utprovare runt om i landet på att prova uppdragen till temat tillsammans med barn och elever. Utprovarna är en viktig och värdefull del i processen med att ta fram ett nytt tema! Till detta tema har 24 utprovare från förskola upp till årskurs 3 arbetat med att testa uppdragen.

Arbetsnamnet för det nya temat är Upplev fysik och kemi. Det kommer att vara klart för att börja användas under våren 2023.

Tills dess kan du gå in och titta på våra andra teman.

Du hittar alla NTA:s teman här >>

Content

Tips för dig som arbetar med NO i grundskolan

Posted on: januari 14, 2022 at 2:55 e m, in

Nationella resurscentra i biologi, fysik och kemi bjuder in till kursdagar om NO-undervisning.

Kursen hålls på fyra orter, i ett lagom litet format som ska gå att genomföras på ett smittsäkert sätt, med separata spår för lärare i åk 1-3, åk 4-6 och åk 7-9.

Innehållet i kursen berör didaktik, teori, praktiska övningar och koppling till Lgr22.

Det här är heldag med inspiration inför en nystart på NO-undervisningen, i samband med de ändrade kursplanerna som börjar gälla från höstterminen 2022.

 

Mer information och anmälan hittar du här:

https://bioresurs.uu.se/kurser/kursdagar-varen-2022/

Content

NTA erbjuder kostnadsfria Prova på-uppdrag i teknik

Posted on: december 17, 2021 at 10:37 f m, in

Nu har du möjlighet att pröva våra nya kostnadsfria Prova på-uppdrag i teknik: Smartare fiske och Smartare ljudmätare. Även du som redan arbetar med NTA kan nyttja dessa.

NTA Skolutveckling har tagit fram två nya uppdrag i teknikämnets årskurs 6–9, för att ni som ännu inte är medlemmar ska kunna pröva på NTA:s arbetssätt.

Det ena uppdraget heter Smartare fiske. I uppdraget upptäcker eleverna hur fiske kan bedrivas på ett mer hållbart sätt med programmeringsbara elektroniklösningar. Eleverna får lära sig om konsekvenser av industriellt fiske, hur det kan göras mer hållbart samt själva pröva att programmera egna lösningar. Uppdraget ger eleverna möjlighet att utveckla kunskaper och förmågor i teknikämnets kursplan.

Det får de även i det andra uppdraget Smartare ljudmätare. I detta uppdrag får eleverna lära sig om buller och hur det kan motverkas med olika hjälpmedel. De får lära sig om akustik och ljudabsorbering samt själva programmera ljudmätare.

Innehållet i dessa uppdrag har koppling till våra teman Smartare produkter och Den smartare staden, men du behöver inte ha arbetat med dessa teman för att genomföra uppdragen. Uppdragen är baserade på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, precis som allt undervisningsmaterial från NTA Skolutveckling.

Du hittar våra Prova på-uppdrag och kan läsa mer om dem här >>

Våra kostnadsfria Prova på-uppdrag i teknik har tagits fram i samarbete med Teknikföretagen i samband med deras 125-årsjubileum 2021.

 

 

 

Content

Pia Norrthon är NTA:s nya medlemsstrateg

Posted on: december 2, 2021 at 9:18 f m, in

Pia Norrthon är NTA Skolutvecklings nya medlemsstrateg. Hon ser till att arbetet med NTA löper på smidigt för alla lärare och pedagoger.

Hur känns det att vara ny medlemsstrateg på NTA:s kansli?

– Jag tycker att det känns som en naturlig följd att få jobba med NTA på nationell nivå efter att ha arbetat med NTA som pedagog i Linköping, och sedan som lokal samordnare i Danderyd och regional samordnare i Storstockholm.

Vad ser du fram emot i din roll?

– Jag ser fram emot att få vara med och utveckla NTA-arbetet hos medlemmarna, bland annat genom att underlätta samordnarnas arbete.

Vad tar du med dig från din roll som NTA-samordnare och lärare?

– Jag tar med mig glädjen som NTA kan ge elever och lärare – som det är en riktig jobbförmån att få uppleva som pedagog och samordnare. Jag tar också med mig mina kunskaper om hur NTA fungerar på alla nivåer och min långa erfarenhet av NTA-arbetet. Även mitt nätverk av människor i skolan och inom NTA som jag hoppas ska växa och bli ännu större i och med min nya roll.

 

Kontaktuppgifter till medlemsstrateg Pia Norrthon:

pia.norrthon@ntaskolutveckling.se
070 – 781 01 15

Till Pia vänder du dig om du har frågor om medlemskap, samordnaruppdraget och utbildningar för NTA-samordnare.

Content

NTA deltar i rymdsatsning för barn och unga

Posted on: november 29, 2021 at 2:35 e m, in

NTA skolutveckling är en av deltagarna i Sveriges nya rymdsatsning för barn och unga, ESERO Sverige.

I över 15 år har europeiska rymdorganisationen European Space Agency (ESA) drivit utbildningsprojektet ESERO. Syftet har varit att använda rymden som inspiration för att öka barns och ungdomars intresse för naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik – det så kallade STEM-området.

Nu har Sverige anslutit till ESERO. Projektet drivs av Kungliga tekniska högskolan (KTH), Tekniska museet och Wisdomekonsortiet. Dessa kommer att arbeta nära flera samarbetspartners, däribland NTA Skolutveckling, för att nå ut till lärare och elever i hela landet.

ESERO Sverige planerar bland annat att erbjuda lärarutbildningar, undervisningsmaterial, tvärvetenskapliga skolprojekt och information om karriärer inom STEM-området. Ordförande för ESERO Sverige blir Christer Fuglesang, Sveriges första astronaut och föreståndare för KTH Space Center.

NTA Skolutvecklings vd Veronica Bjurulf ser fram emot medverkan i ESERO Sverige.

– Många elever är fascinerade av rymden. Detta är en bra ingång för att utveckla deras intresse för och kunskaper inom naturvetenskap, teknik och matematik. Att få göra det tillsammans med andra aktörer inom ESERO Sverige är jättekul för NTA Skolutveckling. Tillsammans gör vi skillnad, säger Veronica Bjurulf.

 

Bilden intill artikeln visar Astronaut Edward H. White II, som 1965 var den första astronauten som gjorde en rymdpromenad. Foto: NASA

Läs mer om NTA:s skolutvecklingsprogram.

Content

NTA i fokus i nytt forskningsprojekt

Posted on: november 11, 2021 at 9:01 f m, in

Forskare ska undersöka hur lärare bättre kan nå elever med annat modersmål än svenska genom NTA-undervisning. Forskningen finansieras av Skolforskningsinstitutet.

Hur kan lärare i naturvetenskap för yngre åldrar ges möjligheter att bättre stödja elever från icke-akademiska bakgrunder med svenska som andraspråk?

Det är titeln på ett nytt forskningsprojekt som har beviljats medel från Skolforskningsinstitutet. Projektledare är P-O Wickman, professor vid Stockholms universitet.

P-O Wickman, berätta om ert nya forskningsprojekt?

– Vi kommer att arbeta med olika didaktiska modeller tillsammans med lärare i deras klassrum. Vi utgår från det vi ser, forskar om och som lärare är överens om att de skulle kunna jobba mer med. När lärarna jobbar med NTA-teman filmar vi dem. Vi spelar även in diskussioner. Sedan gör vi en revidering utifrån modeller som hjälper oss att tänka kring hur vi bättre kan nå dessa elever. Dessa modeller omformar vi sedan till resurser som kan användas för utbildningar av lärare.

Varför forskar ni om NTA-undervisning?

– Det finns inget motsvarande nätverk för skolorna som når ut på det här viset. NTA-teman har även en styrka i att man arbetar undersökande. Det betyder att man arbetar väldigt mycket kommunikativt. En annan styrka är att alla NTA-lärare är bekanta med den undervisning som bedrivs inom NTA, så de diskuterar samma undervisning. Det gör att lärare får helt andra möjligheter till kollegiala samtal för sin undervisning, i stället för att bara ge varandra tips.

Vad hoppas du att forskningsprojektet ska leda till?

– Att vi kan hjälpa lärare att nå de här eleverna bättre, framför allt genom arbetet med NTA. En viktig sak i projektet är att det ska vara inkluderande. Vi ska nå den här gruppen av elever samtidigt som de känner sig hemma tillsammans med andra i klassrummet, så vi ska se till att undervisningen som bedrivs är gynnsam för alla elever.

Projektet bedrivs under åren 2022–2024 med finansiering från Skolforskningsinstitutet. Projektledare är professor Per-Olof Wickman.

Övriga deltagare är Carl-Magnus Nilsson, lågstadielärare vid Loviselundsskolan i Hässelby, Anna Jeppsson, mellanstadielärare vid Grimstaskolan i Vällingby och Pia Larsson, utbildningsstrateg i Nacka kommun och lärarutbildare och samordnare i NTA Skolutveckling.

Deltar gör även Cecilia Caiman, lektor vid Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik (MND) vid Stockholms universitet, samt Per Anderhag, affilierad forskare vid MND och lektor vid Stockholms stads utbildningsförvaltning med särskilt ansvar för forsknings- och utvecklingsfrågor.

Projektet sker också i nära samarbete med ledningen för NTA Skolutveckling.

Läs mer om NTA:s skolutvecklingsprogram.

Content

Lyssna: Poddavsnitt från NTA och Experimentpodden

Posted on: november 3, 2021 at 11:27 f m, in

NTA Skolutveckling har tagit fram fyra poddavsnitt i samarbete med Experimentpodden. Dessa handlar bland annat om att skapa kontinuitet för naturvetenskap i lägre åldrar och hur lärare kan nå ut med naturvetenskapliga ämnen till flerspråkiga barn.

Podcasten Experimentpodden från Bnosy är en källa till kunskap för att få små barn att brinna för naturvetenskap och teknik. I ett samarbete med NTA Skolutveckling har Experimentpodden tagit fram fyra poddavsnitt. Läs mer om dess innehåll och lyssna på poddavsnitten nedan.

 

Avsnitt 18: Bodil Sundberg
Bodil Sundberg är lärarutbildare och forskare i naturvetenskapens didaktik vid Örebro Universitet. Hon pratar om hur man skapar kontinuitet i undervisningen av naturvetenskap i övergångarna mellan skolformerna förskola, förskoleklass och årskurs 1–3.

Klicka här för att lyssna på Spotify.
Klicka här för att lyssna direkt i Acast. 

 

Avsnitt 19: Erika Sahlén
Erika Sahlén är projektledare på Nationellt centrum för svenska för andraspråk, samt legitimerad förskollärare och lärare i F–6. Hon pratar om hur lärare och pedagoger kan nå ut med naturvetenskapliga ämnen till flerspråkiga barn.

Klicka här för att lyssna på Spotify.
Klicka här för att lyssna direkt i Acast.

 

Avsnitt 20: Dilsa Demirbag-Sten
Dilsa Demirbag-Sten är författare, journalist, debattör samt generalsekreterare och medgrundare av Berättarministeriet. Med naturvetenskapligt fokus pratar hon om hur man i områden med hög arbetslöshet kan minska segregationens negativa konsekvenser på barns skolgång genom att stötta lärare och elever i den dagliga undervisningen.

Klicka här för att lyssna på Spotify.
Klicka här för att lyssna direkt i Acast.

 

Avsnitt 21: Tobias Karlsson
Tobias Karlsson är föreläsare, dansare och koreograf. Genom organisationen Du kan göra skillnad arbetar han för en tryggare skola. Han berättar om hur man kan arbeta för att skapa en tryggare skola för såväl elever som lärare.

Klicka här för att lyssna på Spotify.
Klicka här för att lyssna direkt i Acast.

Content

Film: NTA-elever får högre skolresultat

Posted on: oktober 22, 2021 at 12:28 e m, in

Elever som undervisas enligt NTA Skolutvecklings koncept får högre skolresultat. Se forskare berätta om studien.

NTA-elever får högre skolresultat i årskurs 6 i naturvetenskapliga ämnen, teknik och matematik jämfört med andra elever. Det konstaterade forskarna Erik Mellander och Maria Rasmusson, vid Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU) och Uppsala universitet, i en forskningsstudie som färdigställdes hösten 2020.

I filmen intervjuas forskarna om studien.

Läs mer om studien i denna artikel.

Du kan även ladda ned forskningsrapporten här.

Content

Archive