Om NTA

Arbeta med NTA

Medlemskap

Utveckling

Kontakt

NTA

Läs mer om NTA, organisationen, hur man blir medlem och hur det är att arbeta med NTA:s teman.

Logga in

Registrerade NTA medlemmar har tillgång till allt material samt möjligheten att kommunicera med andra medlemmar.

Elev

Sök efter delat material från din lärare.





Prova på-uppdrag för förskolan

NTA Skolutveckling har utvecklat fyra prova på-uppdrag med naturvetenskapligt, tekniskt och matematiskt innehåll. Syftet med dessa uppdrag är att pröva på NTA:s arbetssätt i förskolan. Det går också att arbeta med dessa uppdrag i anslutning till NTA:s teman Ljus, Teknik och hållbar utveckling, Upplev fysik och kemi samt Matematik i olika lärmiljöer.

Alla teman

  |  Årskurs: 

Förskolan

  |  Ämnen: 

 

Fysik,

Kemi,

Matematik,

Teknik,

Beskrivning av uppdragen

Ämnesinnehållet i de fyra prova på-uppdragen är teknik, fysik, kemi respektive matematik. Uppdragen kan kopplas samman med berättelsen Änta går på kalas. Den handlar om Änta – en karaktär som är nyfiken och utforskar sin omgivning.

I uppdraget Transportuppfinnaren ges barnen möjlighet att upptäcka och utforska teknik i vardagen. De ges också möjlighet att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap. Barnen får använda sin kreativitet för att konstruera något som ska underlätta för dem i en vardaglig situation. De får vara uppfinnare och ska komma fram till en lösning på hur de ska förflytta ett mjölkpaket vid matbordet utan att behöva lyfta det. De får också konstruera och testa sin konstruktion.

I Uppdraget Ljuddetektiven ges barnen möjlighet att uppleva och utforska det naturvetenskapliga fenomenet ljud. De ges också möjlighet att utveckla sin förståelse för vardagliga ord, samt naturvetenskapliga begrepp relaterade till fenomenet ljud. Barnen får vara ljuddetektiver som ska försöka lista ut vad det är för föremål som har lagts i en försluten toalettpappersrulle genom att lyssna till ljudet som uppstår när den skakas.

I uppdraget Vattenutforskaren ges barnen möjlighet att upptäcka och utforska det naturvetenskapliga fenomenet löslighet. De ges möjlighet att diskutera och förundras över vad som händer när de lägger olika ämnen och föremål i vatten. Barnen får vara utforskare och upptäcka att vissa ämnen löser sig i vatten medan andra inte gör det.

I uppdraget Lerproblemlösaren ges barnen möjlighet att upptäcka och utforska matematik i vardagen.
De ges möjlighet att upptäcka att det finns flera sätt att lösa ett matematiskt problem. Barnen får vara lerproblemlösare och möta matematik inom mätning och antal.

Klicka här för att komma till prova på-uppdragen för förskolan >>


 

 

Presentation av prova på-uppdrag för förskolan
– från presentationsdagen 230829 tillsammans med Tom Tits Experiment

NTA-utvecklarna Sofie Eldh och Nina Holm berättar om prova på-uppdragen, hur de har tagits fram och hur man kan arbeta med uppdragen i sin barngrupp.

 

Inspirationsföreläsning av Ulf Ellervik. ”Kemi i förskolan – Världens häftigaste ämne”
– från presentationsdagen 230829

Ulf Ellervik, professor i organisk kemi, berättar i denna inspirationsföreläsning om Kemi i förskolan och världens häftigaste ämne!

 


 

Logga in på Mina sidor här