Välkommen till
Prova på
Uppdrag
Äntas
berättelse
Prova på mera
NTA,skolhuvudmän,akademier
I nuläget är utskriftfunktionen avstängd, tanken är med att göra den digitala upplevelsen så bra som möjligt och begränsa antalet utskrifter. Vissa delar borde kanske vara tillgängliga för utskrift, men där behöver vi hjälp från användaren som kan berätta vad som fungerar bäst.
Sidan är i nuläget bara anpassad för en liggande läsplatta och större.
Skolverket, 2018
Skolverket, 2018
Skolverket, 2018
Mellander, E. & Rasmusson, M., 2020
Skolverket, 2022
Skolverket, 2018
Skolverket, 2018
Skolverket, 2018
Skolverket, 2018
Före |
---|
Låt barnen pröva att flytta på tunga föremål genom att skjuta dem framåt på golvet eller marken. Låt barnen pröva att bära en hink fylld med sand. Låta dem sedan ställa samma hink med sand på en liten skottkärra och köra den. Be barnen beskriva vilket som var det lättaste sättet att förflytta hinken och varför de tyckte det. |
Efter |
Be barnen hitta på ett sätt att transportera ett tungt föremål en sträcka. Förse barnen med en ganska tung sten och ett antal pinnar av olika längder och dimensioner. Be barnen förflytta stenen med hjälp av pinnarna. |
Före |
---|
Be barnen lyssna på olika ljud som kan göras med hjälp av material som finns på förskolan, både inomhus och utomhus. De kan exempelvis lyssna på hur det låter när de rasslar runt bland klossar eller gräver i sandlådan. Be barnen beskriva hur det låter. Låt barnen lägga några små saker i sina kupade händer och lyssna på ljudet som uppstår när de skakar händerna. Be barnen beskriva hur det låter. |
Efter |
Be barnen hämta föremål som de sedan ska släppa mot exempelvis sandlådekanten så att det hörs en duns. Be barnen hitta ett ställe utomhus där de kan släppa samma föremål utan att det hörs en duns. Be barnen berätta varför de tror att ljudet låter annorlunda när de släpper föremålet mot olika underlag. |
Före |
---|
Be barnen ta fram en hink. Låt dem hälla vatten i hinken. Låt sedan barnen lägga olika saker i vattnet. Be dem observera vilka saker som inte löser sig i vattnet. Be barnen blanda gegga. Låt dem pröva att blanda lera med vatten, jord med vatten och sand med vatten. Låt dem jämföra resultaten. Be dem beskriva likheter och skillnader mellan blandningarna. |
Efter |
Be barnen blanda två olika material som de inte tror löser sig i varandra. Be barnen tillverka egen målarfärg genom att göra en lösning av vatten och något annat. |
Före |
---|
Låt barnen göra sandkakor så att alla kompisar får var sin sandkaka. Be barnen hämta en pinne. Låt dem sedan leta efter något som är kortare än, längre än och lika långt som pinnen. |
Efter |
Fyll en hink med sand. Be barnen dela upp sanden mellan sig så att alla får lika mycket. Be barnen hämta så många pinnar som de tror de behöver för att pinnarna ska räcka en viss sträcka eller täcka ett visst område. Låt dem sedan pröva om pinnarna räcker hela sträckan eller täcker hela det valda området. |
Prova på-uppdrag för förskolan
Digital temapärm