Om NTA

Arbeta med NTA

Medlemskap

Utveckling

Kontakt

NTA

Läs mer om NTA, organisationen, hur man blir medlem och hur det är att arbeta med NTA:s teman.

Logga in

Registrerade NTA medlemmar har tillgång till allt material samt möjligheten att kommunicera med andra medlemmar.

Elev

Sök efter delat material från din lärare.





Människan i rymden

Människan i rymden är ett prova på-uppdrag som NTA Skolutveckling har tagit fram för att du ska få möjlighet att pröva på NTA:s arbetssätt. Det går också att arbeta med detta uppdrag i anslutning till vårt tema Rymden.

Alla teman

  |  Årskurs: 

ÅK 1

, ÅK 2

, ÅK 3

  |  Ämnen: 

 

Digitalt,

Fysik,

Teknik,

Beskrivning av uppdraget Människan i rymden

Människan i rymden är ett teknikuppdrag med utgångspunkt i rymden som vi hoppas ska inspirera och stimulera elevernas intresse för och kunskapsutveckling i teknik och naturvetenskap. Syftet med detta uppdrag är att väcka nyfikenhet, intresse och lust att lära mer om programmering och rymden. Genom att arbeta med uppdraget får eleverna en inblick i hur människans nyfikenhet och behov har fungerat som drivkraft för teknikutveckling och för att utforska rymden. Eleverna får dessutom utveckla sina kunskaper i programmering i programmet Scratch som är en digital programmeringsmiljö.

 

Uppdraget består av fyra olika uppgifter


Varje uppgift är utformat för att ta en lektion i anspråk. Lektionerna inleds med en berättelse om Äntas rymdäventyr. Tanken är att berättelsen ska sätta i gång tankarna hos eleverna på ett lekfullt sätt.

uppgift 1 får eleverna bekanta sig med livet ombord på den Internationella rymdstationen ISS, genom att titta på en kort film. De får fundera över och resonera kring hur människor kan leva och klara av vardagen i tyngdlöshet. Hur äter man när köttbullarna inte ligger stilla på tallriken, utan svävar i väg?

uppgift 2 får eleverna genom analog programmering ”ta sig till” rymdstationen ISS.

uppgift 3 får eleverna undersöka ett spel i programmet Scratch, bryta ner spelet i sekvenser och tillsammans skapa ett flödesschema. Detta för att i uppgift 4 kunna laga en trasig kod.

uppgift 4 får eleverna arbeta med den trasiga koden och laga spelet så det fungerar igen. Kanske kan de göra förbättringar så att spelet blir ännu bättre.

 

Klicka här för att prova på det digitala uppdraget >>


 

Presentation av uppdraget Människan i rymden
– från presentationsdagen 230123

Frida Hallmans från 2047 Science Center berättar om hur Människan i rymden har tagits fram och hur man kan arbeta med uppdraget i sin elevgrupp.

 

Inspirationsföreläsning av Christer Fuglesang
– från presentationsdagen 230123

Christer Fuglesang, professor i rymdfart vid KTH och Sveriges första astronaut, berättar i denna inspirationsföreläsning om sina rymdfärder och svarar på frågor.


 

Logga in på Mina sidor här