Logga in
Registrerade NTA medlemmar har tillgång till allt material samt möjligheten att kommunicera med andra medlemmar.
Elev
Sök efter delat material från din lärare.
< alla nyheter
Med matematikundervisningen lägger förskolan grunden för barnens livslånga lärande inom matematik. Det nya NTA-tema som är under utveckling har arbetsnamnet Matematik i olika lärmiljöer.
Det nya temat kommer att erbjuda stöd för undervisning i matematik i förskolan genom det naturvetenskapliga arbetssättet. Temat ska inspirera barn till nyfikenhet och lust att lära inom matematik och utgå från läroplanen i förskolan, Lpfö18 , samt vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, precis som alla NTA:s teman.
Enligt läroplanen för förskolan ska utbildningen i förskolan ”ge barnen möjlighet att använda matematik för att undersöka och beskriva sin omvärld samt lösa vardagliga problem”. Matematikundervisningen ska alltså inkluderas i barnens vardag, vilket innebär alla lärmiljöer som erbjuds på förskolan – både inomhus och utomhus.
Utvecklingen av temat möjliggörs genom en investering av Ljungbergsfonden. Stiftelsen Ljungbergsfonden har till uppdrag att skapa möjligheter för barn och ungdomar att utbilda sig och skaffa spetskompetens inom naturvetenskap, teknik och entreprenörskap i syfte att kunna ta ansvar för sin egen utveckling och aktivt kunna delta i samhällsutvecklingen.
– Genom att skapa ett NTA-tema där undervisningen i matematik kopplas till olika lärmiljöer möjliggörs en direkt koppling till barnens vardag. Barnen får möta de matematiska begreppen i olika sammanhang och lärandet blir en naturlig del av vardagen, säger NTA:s utvecklingsstrateg Sara Wennergren som är projektledare för det nya temat.
Ett matematiktema med naturvetenskapligt arbetssätt ger barnen möjligheter att utveckla sina förmågor att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar. Med detta matematiktema får förskollärarna stöd i att täcka in alla delar av matematiken i läroplanen i sin undervisning. Även barnens språkutveckling stimuleras när de får lära sig matematiska begrepp genom att arbeta med olika uppdrag i temat. Det är det vardagliga lärandet som är viktigt – som lägger grunden för det livslånga lärandet.
Under höstterminen 2023 kommer uppdragen i temat att utprovas i barngrupper av förskollärare i olika delar av landet. Temat beräknas vara klart för att börja användas i början av 2025.
Tills dess kan du gå in och titta på våra andra teman.
Du hittar alla NTA:s teman här >>
Har du frågor om det nya förskoletemat?
Mejla NTA Skolutvecklings utvecklingsstrateg Sara Wennergren som är projektledare för framtagandet av det nya temat: sara.wennergren@ntaskolutveckling.se