Logga in

Registrerade NTA medlemmar har tillgång till allt material samt möjligheten att kommunicera med andra medlemmar.

Elev

Elever kan logga in och ta del av lärarens material.





< alla nyheter

Frågor och svar om temat Den smartare staden

december - 2020

Här är alla frågor och svar från alla som deltog i den digitala presentationen av NTA Skolutvecklings nya högstadietema Den smartare staden.

Är temat Den smartare staden baserat på micro:bit version 2, den nya varianten som bland annat har högtalare?
Utrustningen fungerar lika bra för både micro:bit version 1 och 2. 

Är det någon del som lämpar sig för årskurs 6, eller är det för svårt för dem?

För elever som har arbetat med Smartare produkter eller har motsvarande förkunskaper i programmering går det bra att använda delar av Den smartare staden. Till exempel fungerar uppdragen Gatubelysning och Trafikljus bra i årskurs 6. 

Hur kommer man åt webbsidan/lärplattformen för Det smartare staden?

För att komma åt lärplattformen behöver du få behörighet från din samordnare. Sedan finns materialet på temasidan på ntaskolutveckling.se. För att få behörighet behöver du gå temautbildningen. 

När under våren kommer mer detaljerad information/utbildning om Den Smartare Staden?

Informationsträffar för lärare bokas under våren hos din kommuns NTA-samordnare. Det är ännu inte klart när detta sker, information kommer framöver. Du kan även läsa mer om temat på vår webbplats: https://ntaskolutveckling.nu/teman/den-smartare-staden/

När det gäller informationsträffar för NTA-samordnare ska dessa ha fått mejl om detta. Kontakta christian.rydberg@ntaskolutveckling om du inte tagit emot ett sådant mejl.

Behöver jag köpa in material till detta tema?  
Ja, materialet till temat köps in via kommunens samordnareSamordnaren ger behörighet till temats lärplattform med lärarhandledning och elevmaterial och beställa temats materiallådor från NT Skolmateriel.

Jag upplever att vissa elever (mer självständiga och presterande) inte vill följa färdiga instruktioner? 

Det brukar lösa sig genom att elever som inte följer färdiga instruktioner kör fast och backar och tittar på instruktionen i alla fall. Det är förstås olika från elev till elev.

Går det att få föreläsarnas bildspel för mina anteckningars skull? 

Ni kan ta del av powerpoint-presentationer från Smartare elektroniksystem och Skolverket. Mejla tina.haggholm@ntaskolutveckling om du är intresserad av detta.

Temautvecklaren Christian Rydberg och Claes Klasanders presentationer kommer längre fram i ett annat format. Vi återkommer om detta. Likaså med Erik Mellanders presentation.

För er som är intresserade av IFAU:s studie av NTA Skolutvecklings effekter kan ni även läsa mer på vår webbplats: https://ntaskolutveckling.nu/aktuellt/forskning-elever-far-battre-skolresultat-med-nta/

Angående Skolverkets föreläsning: Den omkastade målordningen, ska det likställas med prioriteringsordning för de långsiktiga målen? Kommer det fler bedömningsstöd även i teknikämnet? 

Kontakta Skolverket i någon av dessa kanaler för svar på dessa frågor:

Skolverkets Facebooksida: https://www.facebook.com/skolverket
Skolverkets upplysningstjänst, e-post: upplysningstjansten@skolverket.se eller telefon: 08-527 332 00

För information: www.skolverket.se/revidering2020
Skolverkets nyhetsbrev: https://www.skolverket.se/om-oss/publikationer-och-nyhetsbrev/prenumerera-pa-skolverkets-nyhetsbrev