Utvecklingsprojektet finansierades av Skolforskningsinstitutet
LÄS MER
LÄS MINDRE
Läs mer på Skolforskningsinstitutets webbplats via länken.
Logga in
Registrerade NTA medlemmar har tillgång till allt material samt möjligheten att kommunicera med andra medlemmar.
Elev
Sök efter delat material från din lärare.
Utvecklingen av befintliga teman och framtagningen av nya teman pågår kontinuerligt genom ett samspel mellan akademierna, användarna och NTA:s utvecklingsstrateger.
Varje förändring eller nyutveckling anpassas och utprovas i barn och elevgrupp innan materialet släpps.
Önskemålen om nyutveckling är många och välmotiverade och det krävs en tydlig prioritering av resurserna. En del av det kontinuerliga utvecklingsarbetet är att ha en klar bild av omvärlden och hur utvecklingen sker inom det pedagogiska området.
Pernilla Gustafsson och Pia Larsson berättar om hur det går till att revidera ett tema. I det här fallet temat Fjärilars liv.
Kommuner och enskilda skolhuvudmän som är med i NTA Skolutveckling rekommenderas att skapa lokala utvecklingsgrupper, då det har visat sig vara en framgångsfaktor vad gäller förankring. En utvecklingsgrupp har även fördelen att det lokala NTA-arbetet blir mindre personberoende och därmed mindre sårbart. Samordnare och temautbildare är givna representanter i en lokal utvecklingsgrupp, men även rektorer, skolutvecklare och samarbetspartners från högre utbildning, lokalt näringsliv och andra intressenter som Science centers, naturskolor, KomTek, Teknikcollege m.m.
Varje år genomför NTA Skolutveckling en konferens för medlemmarnas utvecklingsgrupper. Konferensen för utvecklingsgrupperna kan ha olika övergripande tema, t.ex. effektiv organisationsutveckling eller samverkan med arbetslivet.
Genom föreläsningar och workshops får de deltagande grupperna underlag för fortsatta diskussioner och utifrån detta kan grupperna arbeta vidare med det lokala utvecklingsarbetet samt utbyta erfarenheter med varandra.
Här är några kommentarer om utbildningen från tidigare deltagare:
✨Underbart! Inspirerande!
✨Positivt med föreläsare utanför skolans sfär vilket bidrar med fler och nya perspektiv.
✨Som vanligt mycket bra föreläsare. Inspirerande!
✨Inspirerande och nyttiga föreläsningar för att starta vårt arbete. Men också värdefulla tankar att ta med in i det fortsatta arbetet.
✨Vi har kommit långt i vårt arbete och det känns jätteroligt att vi är på gång!
✨ Intressant att höra hur andra kommuner arbetar o tänker.
✨Mycket givande utbildning, särskilt om man får med flera olika professioner.
Det är många medlemmar som gör olika lokala satsningar på NTA.
Forskningsprojektet NyTtA genomfördes 2022-2024 med medel från Skolforskningsinstitutet som ett samarbete mellan Stockholms stad, Stockholms universitet, Nacka kommun och NTA Skolutveckling.
Projektets frågeställningar var:
Hur kan lärare i naturvetenskap för yngre åldrar ges möjligheter att bättre stödja elever från icke-akademiska bakgrunder med svenska som andraspråk?
Hur kan forskningsresultat omformas så de kan tas om hand av lärare för kollegial spridning i ett nätverk?
I projektet undersöker lärare, forskare och NTA-samordnare tillsammans hur några olika didaktiska modeller kan användas i undervisningen av ett NTA-tema för att hjälpa eleverna att:
– Tala mer
– Tala mer naturvetenskap och teknik
– Tala mer naturvetenskap och teknik med varandra
De didaktiska modeller som använts behandlar:
Resultatet av projektet har mynnat ut i en serie kompetensutvecklingsträffar bestående av utbildningsfilmer och lärarhandledning om didaktiska modeller.
De finns på denna sida >>
För frågor om projekt NyTtA, kontakta tina.haggholm@ntaskolutveckling.se eller pia.t.larsson@nacka.se
LÄS MER
LÄS MINDRE
Läs mer på Skolforskningsinstitutets webbplats via länken.
Elever som undervisas enligt NTA:s koncept i genomsnitt får högre meritpoäng i årskurs 6 i ämnena biologi, fysik, kemi, teknik och matematik än andra elever.
Det konstaterade forskarna Erik Mellander och Maria Rasmusson, vid Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU) och Uppsala universitet, i en forskningsstudie som färdigställdes hösten 2020.
Studien visar också att NTA-effekten gäller alla elever, från lågpresterande till högpresterande. Forskarna kan även se att elevernas resultat blir bättre för varje termin som de deltar i NTA:s skolutvecklingsprogram.
Projekt Väst startade våren 2017 på initiativ av Stockholms stads utbildningsförvaltning och NTA Skolutveckling.
Projektet bygger på principen Lära genom att göra och fokuserar på att ge eleverna språkliga verktyg för att förstå och uttrycka naturvetenskapliga begrepp.
Efter tre år har projektet resulterat i en modell med eleven i fokus, där en röd tråd löper från förskolan till högstadiet. Den betonar vikten av:
Projektets forskare har haft fokus på elevernas lärande när de har arbetat med ett NTA-tema. Resultatet hittar du till höger, i form av utbildningsfilmer och en forskningsrapport.
För frågor om Projekt Väst och NTA:s språkutvecklingsarbete, mejla sara.wennergren@ntaskolutveckling.se.