Tema Banbrytande teknik
I temat Banbrytande teknik undersöker eleverna teknikutvecklingen från när järnvägen byggdes med enkla redskap till dagens avancerade säkerhetssystem i tåg.
Beskrivning av temat
I temat Banbrytande teknik börjar eleverna undersöka de enkla verktygen och de studerar hur den första järnvägen kunde byggas med muskelkraft.
Därefter studerar de planeringsfasen i ett järnvägsbygge, där dragningen av spårsträckor måste ske med hänsyn till landskapets utformning och vilka tekniska lösningar man har tillgång till.
När järnvägen är dragen, ska det gå tåg på den. Nu studerar eleverna hur tåg och lok har utvecklats, bland annat olika sätt att driva tågen.
Slutligen studerar eleverna hur säkerhetssystemen har utvecklats inom järnvägen.
I slutuppdraget designar eleverna vagnar för framtidens tågresor.
Temats innehåll och lärande beskriver hur elevernas arbete i de olika uppdragen hänger ihop med generaliserbara övergripande syften och innehåll. Syftet med dokumentet är att synliggöra elevernas lärande både för läraren och för dem själva.