Om NTA

Arbeta med NTA

Medlemskap

Utveckling

Kontakt

NTA

Läs mer om NTA, organisationen, hur man blir medlem och hur det är att arbeta med NTA:s teman.

Logga in

Registrerade NTA medlemmar har tillgång till allt material samt möjligheten att kommunicera med andra medlemmar.

Elev

Sök efter delat material från din lärare.





< alla nyheter

Webbinarium: Få hjälp med din teknikundervisning

oktober - 2022

Teknikåttan och NTA Skolutveckling bjuder in till ett inspirerande webbinarium för tekniklärare på högstadiet.

Den 10 november kl. 15.30-17.00 kan du få inspiration och hjälp med din teknikundervisning.

 

På webbinariet får du träffa professorn och forskaren Mats Alaküla från Lunds Tekniska Högskola, som kommer att berätta om elvägar och hur framtidens transporter kommer kunna fungera.

Du kommer också att få veta mer om NTA Skolutvecklings kostnadsfria prova på-uppdrag i teknik och Teknikåttans tävling Klassuppgiften.

 

När: 10 november, kl. 15.30-17.00

Var: Zoom

För vem: lärare på högstadiet

Kostnadsfritt!

Länk till anmälan: Klicka här >>

Inbjudan till webbinariet >>


Mer om programpunkterna

Elvägens roll i omställningen till ett förnyelsebart transportsystem

Det är nödvändigt att människan ställer om sin energikonsumtion från fossila källor till förnyelsebara. Elektrifiering av transporter är en viktig förutsättning för att lyckas och det måste ske på minimal bekostnad av naturresurser och vara tillgängligt för alla.

Elvägsteknik bygger på bland annat batteriteknik och olika former av laddnings- och vätgasteknik. Denna teknik har stor potential att minimera användningen av naturresurser för batteritillverkning men även minska transportsystemets energianvändning och bidra till lägre kostnader för att köpa och äga fordon.

Föreläser gör Mats Alaküla professor i Industriell elektroteknik och automation, LTH, Lunds universitet.

 

NTA:s prova på-uppdrag

NTA Skolutveckling presenterar de två prova på-uppdragen Smartare fiske och Smartare ljudmätare, två teknikuppdrag med programmering för elever i årskurs 6 till 9.

Uppdragen syftar till att utveckla elevernas digitala kompetens och förståelse för hur digitaliseringen påverkar samhället. I uppdragen använder eleverna programmering med micro:bit för att lösa problem och omsätta sina idéer till handling.

 

Teknikåttans klassuppgift

Teknikåttan bjuder varje år in Sveriges alla åttondeklassare att tävla i matematik, naturvetenskap och teknik. I tävlingen Klassuppgiften utmanas klassen i kreativitet och innovationsförmåga genom ett uppdrag där klassen tillsammans ska konstruera en lösning på årets klassuppgift. I arbetet med uppgiften får eleverna arbeta självständigt, söka kunskap, använda sitt matematiska tänkande och omsätta idéer i handling. Klassuppgiften kopplar till läroplanens mål i ämnet teknik.

 

Teknikåttan

Teknikåttan är en rikstäckande frågetävling i teknik, matematik och naturvetenskap för elever i årskurs 8. Syftet är att öka intresset för teknik, matematik och naturvetenskap både bland barn i årskurs 8 och i samhället.

Utöver klassuppgiften bjuder Teknikåttan in till Frågetävlingen som firar 30 år till våren.

Teknikåttan drivs av tio lärosäten och innehållet i tävlingarna utvecklas av lärare och forskare.

Läs mer om Teknikåttan här >>