Informationsmaterial för att presentera NTA – samlat i en länk
Posted on: september 9, 2020 at 8:48 f m, inContent
Logga in
Registrerade NTA medlemmar har tillgång till allt material samt möjligheten att kommunicera med andra medlemmar.
Elev
Sök efter delat material från din lärare.
Content
En skrift för dig som är intresserad av forskning om NTA.
Författare: Jan Schoultz
NTA är ett omfattande skolutvecklingsprogram. Elever, lärare, utbildare, samordnare, skolledare och skolhuvudmän deltar genom programmet i flera stora nätverk där kunskaper uppstår och sprids. Det är ett dynamiskt program med kontinuerliga kontakter med fältet, samhället och forskningen.
Fler och fler forskare använder NTA i sina studier. Dessutom är det många lärarstuderande som skriver examensarbeten om NTA. Intresset för att göra arbeten om NTA ökar och programmet utvecklas ständigt genom synpunkter från dessa.
I denna skrift presenterar jag först kortfattat de avhandlingar som bygger på eller på annat sätt berör NTA och därefter de artiklar som publicerats i vetenskapliga tidskrifter. Slutligen sammanfattar jag de examensarbeten som skrivits med NTA som bas.
Content
Content
Folder som du kan dela ut till rektorer, chefer i central förvaltning och politiker.
Beställ genom att mejla info@ntaskolutveckling.se. Ange antal och adress dit brev ska skickas.
Content
Content
Författare: Jan Schoultz
Den här skriften handlar om lärares och skolors möjligheter till utveckling inom ramen för NTA-konceptet. Fokus ligger på grundskolans naturvetenskap.
Content
Författare: Per-Erik Ellström
Bakgrunden till rapporten är ett uppdrag från NTA Skolutveckling att
göra en analys av de satsningar på kompetensutveckling som görs inom ramen
för NTA-programmet i relation till forskning om effektiv kompetensutveckling.
Detta som underlag främst för intern diskussion och planering av en eventuellt
kommande större utvärdering av programmet.
Content
NTA har nu tagit fram den tredje studiehandledningen i kollegialt lärande!
Handledningen är ett stöd för lärares kollegiala lärande – gällande lärande för hållbar utveckling – inom NTA-programmet.
Syftet med kollegiala träffar med fokus på Lärande för hållbar utveckling är att inspirera till att arbeta mer medvetet med hållbar utveckling och lärande för hållbar utveckling. Förutsättningar finns i varje NTA-tema.
Denna handledning utgår från tre fokusområden kring lärande för hållbar utveckling:
Fokusområde 1: Hur planerar jag undervisningen så att eleverna får
en helhetssyn, ser samband och system och får tillämpa ett pluralistiskt
förhållningssätt?
Fokusområde 2: Hur ger jag eleverna reellt inflytande så att de kan
vara delaktiga i planering och genomförande av lektioner? Hur uppmuntrar
jag dem att ställa relevanta frågor, diskutera, lyssna, vara analyserande och kritiska till de komplexa samband som förekommer?
Fokusområde 3: Hur får jag in samhällsfrågor med ett naturvetenskapligt
perspektiv i min undervisning så att eleverna kan se, förstå och lösa problem som finns i kontextrika sammanhang?
Content
Om filmen inte startar, följ länken >
Content
Archive