Logga in

Registrerade NTA medlemmar har tillgång till allt material samt möjligheten att kommunicera med andra medlemmar.

Elev

Sök efter delat material från din lärare.





Vad forskare säger om NTA-programmet

Posted on: mars 6, 2020 at 12:08 e m, in

En skrift för dig som är intresserad av forskning om NTA.
Författare: Jan Schoultz

NTA är ett omfattande skolutvecklingsprogram. Elever, lärare, utbildare, samordnare, skolledare och skolhuvudmän deltar genom programmet i flera stora nätverk där kunskaper uppstår och sprids. Det är ett dynamiskt program med kontinuerliga kontakter med fältet, samhället och forskningen.
Fler och fler forskare använder NTA i sina studier. Dessutom är det många lärarstuderande som skriver examensarbeten om NTA. Intresset för att göra arbeten om NTA ökar och programmet utvecklas ständigt genom synpunkter från dessa.
I denna skrift presenterar jag först kortfattat de avhandlingar som bygger på eller på annat sätt berör NTA och därefter de artiklar som publicerats i vetenskapliga tidskrifter. Slutligen  sammanfattar jag de examensarbeten som skrivits med NTA som bas.

Content

NTA – ett redskap för skolutveckling

Posted on: april 29, 2019 at 9:45 f m, in

Författare: Jan Schoultz

Den här skriften handlar om lärares och skolors möjligheter till utveckling inom ramen för NTA-konceptet. Fokus ligger på grundskolans naturvetenskap.

Content

Effektiv kompetensutveckling – Ett ramverk för analys av NTA-programmet

Posted on: april 29, 2019 at 9:27 f m, in

Författare: Per-Erik Ellström

Bakgrunden till rapporten är ett uppdrag från NTA Skolutveckling att
göra en analys av de satsningar på kompetensutveckling som görs inom ramen
för NTA-programmet i relation till forskning om effektiv kompetensutveckling.
Detta som underlag främst för intern diskussion och planering av en eventuellt
kommande större utvärdering av programmet.

Content

NTA och kollegialt lärande – Information – Lärande för hållbar utveckling

Posted on: april 25, 2019 at 10:54 f m, in

NTA och kollegialt lärande

NTA har nu tagit fram den tredje studiehandledningen i kollegialt lärande!
Handledningen är ett stöd för lärares kollegiala lärande – gällande lärande för hållbar utveckling – inom NTA-programmet.

Syftet med kollegiala träffar med fokus på Lärande för hållbar utveckling är att inspirera till att arbeta mer medvetet med hållbar utveckling och lärande för hållbar utveckling. Förutsättningar finns i varje NTA-tema.

Denna handledning utgår från tre fokusområden kring lärande för hållbar utveckling:

Fokusområde 1: Hur planerar jag undervisningen så att eleverna får
en helhetssyn, ser samband och system och får tillämpa ett pluralistiskt
förhållningssätt?
Fokusområde 2: Hur ger jag eleverna reellt inflytande så att de kan
vara delaktiga i planering och genomförande av lektioner? Hur uppmuntrar
jag dem att ställa relevanta frågor, diskutera, lyssna, vara analyserande och kritiska till de komplexa samband som förekommer?
Fokusområde 3: Hur får jag in samhällsfrågor med ett naturvetenskapligt
perspektiv i min undervisning så att eleverna kan se, förstå och lösa problem som finns i kontextrika sammanhang?

 

Content

Archive