Länk – Micro:bits supportsida
Posted on: december 5, 2019 at 7:55 f m, inDen officiella sidan med support för micro:bit. På engelska.
Content
Logga in
Registrerade NTA medlemmar har tillgång till allt material samt möjligheten att kommunicera med andra medlemmar.
Elev
Sök efter delat material från din lärare.
Den officiella sidan med support för micro:bit. På engelska.
Content
I fem filmer från Skolverket får du som är tekniklärare i grundskolans årskurs 4-9 tips på uppgifter i programmering att använda i undervisningen.
Content
Skolverket har en öppen webbkurs kallad Att programmera och här kan man lära sig grunderna i några programspråk, exempelvis micro:bit. Man kan med fördel även först gå Skolverkets webbkurs Om programmering som ger en grunderna i programmering.
Oavsett vilket behöver man skapa konto och logga in på Skolverkets utbildningsplattform och det görs på länken nedan. På plattformen finns även fördjupande kurser så även de som arbetat med programmering och micro:bit tidigare rekommenderas att skaffa sig ett konto.
Content
Gå till det digitala temat genom att klicka på link-symbolen.
Content
I denna grupp har du möjlighet att dela med dig av anpassningar du tar fram och dela dina idéer så att andra kan använda och utveckla vidare.
Content
Content
Content
En ek är en levande varelse. Men om du tittar riktigt noga upptäcker du att den också är hem för ett helt samhälle av små levande kryp. Forskare från SLU och Stockholms universitet har tillsammans med en naturpedagog tagit fram en film och ett häfte med övningar. Använd materialet för att ta med dig barnen in i denna förunderliga värld i världen.
Content
Med hjälp av värmekameror framträder lejonen på Serengeti tydligt på kilometers håll i natten på BBC:s senaste filmer och läckande fjärrvärmeledningar kan numera upptäckas från helikopter. Det kan låta som science fiction, men den snabba teknikutvecklingen inom detta område gör att vi nu kan ”göra det osynliga synligt” även i det naturvetenskapliga klassrummet.
Jesper Haglund, Uppsala universitet
Fredrik Jeppsson, Linköpings universitet
David Hedberg, Realgymnasiet, Norrköping
Charles Xie, Concord Consortium
Konrad J. Schönborn, Linköpings universitet
Content
Content
Archive