Logga in
Registrerade NTA medlemmar har tillgång till allt material samt möjligheten att kommunicera med andra medlemmar.
Elev
Sök efter delat material från din lärare.
< alla nyheter
NTA har en viktig roll att fylla på högstadiet för att bidra till ökad likvärdighet i undervisningen, och det pågår ett arbete med att utveckla NTA:s utbud för högstadiet. Arbetet innebär att se över befintliga teman och ta fram nytt material och resurser för att uppfylla de behov som kan finnas för NO-, teknik- och matematikundervisning på högstadiet.
I december 2022 beslutade NTA Skolutvecklings styrelse att tillsätta en arbetsgrupp med uppdrag att ta fram förslag på hur föreningen ska arbeta vidare med resurser för högstadiet.
Ulrika Rasmussen, regional samordnare i Region Storstockholm och NTA-samordnare i Stockholms stad, har varit med i arbetsgruppen. Hon tycker att det är viktigt att NTA utvecklar utbudet på högstadiet och att stödet utgår från hur förutsättningarna för undervisningen ser ut på högstadiet:
– På högstadiet handlar det mycket om att behålla och stärka elevernas intresse för naturvetenskap, teknik och matematik.
Ulrika Rasmussen berättar att arbetsgruppen bland annat kom fram till att NTA:s teman för högstadiet bör ha ett mindre omfång än teman för låg- och mellanstadiet och innehålla laborationsmaterial i klassuppsättning, så att alla kan laborera.
– Det måste också finnas en röd tråd genom temat där eleverna kan få ”aha-upplevelser” som gör att de förstår fenomen och får nya kunskaper. Det är tillfredställande att känna att man förstår, vilket kan göra att eleverna blir mer motiverade och intresserade, säger Ulrika Rasmussen.
En del av styrelsens satsning på högstadiet är att utöka det nationella kansliet med ytterligare en utvecklingsstrategtjänst och i maj 2024 tillträdde Johanna Junback. Hon berättar om arbetet som pågår för att utveckla NTA:s utbud för högstadiet:
– I början av året presenterades ett nytt digitalt biologitema för högstadiet, Evolution, genetik och genteknik och i temat Den smartare staden har vi påbörjat en serie regionala utbildningsdagar. Dessa görs i samarbete med det strategiska innovationsprogrammet Smartare Elektroniksystem.
Utbildningsdagarna i Den smartare staden genomförs på plats på elektronikföretag, för lärare som undervisar på högstadiet. De deltagande lärarna får på så sätt möjlighet att erfara hur svensk elektronikindustri jobbar med övergången till en digital och hållbar framtid i den gröna omställningen. I samarbete med Smartare Elektroniksystem planeras även produktion av filmer samt öppna föreläsningar.
– En annan sak som är glädjande att berätta är att det digitala läromedlet DinKemi.se kommer att övergå i NTA:s regi vid halvårsskiftet, fortsätter Johanna Junback.
Din Kemi kommer att inkorporeras i ett nytt kemitema för högstadiet som håller på att utvecklas i samarbete med bransch- och arbetsgivarorganisationen för Sveriges innovations- och kemiföretag, IKEM. Det nya temat kommer att innehålla laborationsmaterial, temapärm med lärarhandledning samt tillhörande temautbildning för läraren. För tillfället pågår en behovsanalys i form av en enkät- och intervjustudie som följs upp av ett idéseminarium i höst. Temat planeras vara klart under 2026.
NTA erbjuder en helhetslösning för skolhuvudmannen, det vill säga progression och kontinuitet i undervisningen från förskola till årskurs 9 inom naturvetenskap, teknik och matematik. Genom att utveckla utbudet och stödet för högstadiet förstärker föreningen kärnan i verksamheten som är att erbjuda vetenskapligt granskade teman som utgår från laborativ och frågebaserad undervisning från förskolan till årskurs 9, något som forskning har visat har positiva effekter på elevernas kunskapsresultat.[1]
[1] IFAU